NedCarin autotehdas aloitti Mitsubishi Outlanderin valmistuksen

Born/Amsterdam ¬– Eurooppaan tarkoitetut Mitsubishi Outlanderit on elokuun lopusta lähtien myös valmistettu Euroopassa, kun Mitsubishin omistama NedCar-autotehdas Hollannin Limburgissa aloitti mallin kokoonpanon. EU:n sisämarkkinoille tarkoitetut Outlanderit tuodaan osina Japanista ja kootaan omalla tuotantolinjallaan 130 auton päivävauhdilla. Ensimmäisen täyden vuoden tuotannoksi lasketaan 30 000 kappaletta, mikä nostaisi Outlanderin yhteenlasketun valmistusmäärän 180 000 autoon vuodessa.

Outlanderin kokoonpano työllistää Hollannissa 600 ihmistä. Toistaiseksi ainoat tuotantolinjoille tulevat eurooppalaiset komponentit ovat PSA Peugeot Citroënin ja Volkswagen AG:n valmistamat Outlanderin dieselmoottorit sekä NedCarin oman prässäämön tekemät auton sivupaneelit. Paikallista komponenttituotantoa voidaan myöhemmin lisätä, mikäli se osoittautuu taloudellisesti kannattavaksi.

Outlanderin valmistuksen siirto Hollantiin vapauttaa tuotantokapasiteettia MCC:n tehtaalla Mizushimassa Japanissa ja tekee MCC:lle mahdolliseksi vastata SUV-mallien voimakkaaseen kysyntään Euroopassa. Tukena ovat NedCarin erittäin ammattitaitoinen työvoima ja joustava tuotantojärjestelmä, jotka helpottavat myös MCC:n pyrkimyksiä oman tuotantonsa tehokkuuden lisäämiseen. Viime vuonna jo 92 prosenttia koko MCC:n tuotantokapasiteetista oli täysimääräisessä käytössä.

Mitsubishi Outlanderin erinomaiset ajo-ominaisuudet, puhdas muotoilu, joustavasti muuttuvat sisätilat sekä pienet kulutus- ja päästölukemat ovat selvästi vakuuttaneet myös eurooppalaiset asiakkaat.
Tämän vuoden tammi-toukokuussa Outlandereita myytiin Mitsubishi Motors Europen toiminta-alueella (34 valtiota) 17 085 kappaletta, kun luku vuotta aikaisemmin vastaavaan aikaan oli 12 007. Outlanderin myynti kasvoi siis 42,3 prosenttia, kun lähes kaikilla keskiluokan SUV-luokan kilpailijoilla kirjattiin selvästi miinusmerkkisiä lukemia.

Yhteensä keskikokoisia SUV-luokan autoja myytiin Euroopassa kuitenkin 8,3 prosenttia aikaisempaa enemmän. Outlanderin tuotanto alkaa Hollannissa siis markkinoiden suhteen juuri oikeaan aikaan.