Pininfarina käynnistää Mitsubishi Colt CZC-mallin tuotannon

Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) ja Pininfarina S.p.A. julkaisivat hieman yli vuosi sitten Colt-avoautomallin suunnittelu-, kehitys- ja tuotantosopimuksen. Itse auton, vuosimallin 2006 Colt CZC:n, tuotanto on nyt käynnistymässä.

Uusi Colt CZC on merkittävä hanke molemmille yrityksille. Uutuus kootaan Italian Bairossa, lähellä Torinoa. Päätöstä julkaista automalli kyseiseen segmenttiin vahvistivat sekä Coltin menestys (72 305 myytyä autoa vuonna 2005) että B-segmentin coupé cabriolet -markkinoiden voimakas kasvu Euroopassa: vuonna 2002 kompakteja CC-autoja myytiin 106 000 kappaletta, kun vuonna 2005 lukema oli 150 000. Kasvua oli siis kyseisellä aikavälillä 41,5 %. Alankomaista Italiaan Colt CZC on yhteiseurooppalainen hanke. Osat, joita kokoonpanon suorittava Pininfarina ei valmista itse, tuodaan Italiaan kokoonpanoa varten. Erityisen tärkeä yksikkö on Mitsubishin Alankomaissa, Bornissa oleva NedCarin tehdas, joka tuottaa tähän projektiin sekä peruskorit että tuotantotekniikan osaamista. Käytännössä Hollanissa tuotetaan korin osia, jotka valmistetaan NedCarin omalla puristamo- eli ”prässilinjalla”. Osat ja osarakenteet, kuten kokonaiset konepellit, lähetetään Italiaan. Suurta osaa Italiaan lähetettävistä osista käytetään jo tuotannossa olevissa iin  Coltin kolmi- että viisiovisissa malleissa. Osa Coltin kolmiovisen mallin osista on muokattu Colt CZC -malliin sopiviksi, esimerkiksi ovipaneelit, kun taas tietyt osat ovat täysin mallikohtaisia. Mallikohtaisista osista esimerkkeinä ovat korin A-palkit ja katto. Pininfarina käyttää myös muita NedCarin alihankkijoiden valmistamia Colt-tuoteperheen komponentteja, jotka toimitetaan suoraan alihankkijoiden linjoilta Italiaan. Kokemus kannattaa hyödyntää Italialaisella korivalmistaja Pininfarinalla on vankka kokemus vastaavanlaisista projekteista. Pininfarina omissa tiloissa valmistuvat erikoisvahvistukset uuteen coupé cabriolet -koriin, sekä muita tähän malliin räätälöityjä osia, kuten takapuskurit, takavalot ja tavaratilan kannet. Pininfarina kokoaa viimeistelemättömät korinosat, maalaa korin, suorittaa verhoilun sekä asentaa tämän automallin erikoisosat sekä edellä mainitut Pininfarinan valmistamat osat. Viimeisenä työvaiheena Pininfarinan Bairon linjalla OASys (Webasto) asentaa kokoontaitettavan kovan katon. Kaiken kaikkiaan 65 % Colt CZC:n osista on samoja kuin aiemmissa Colt-tuoteperheen kolmi- ja viisiovisissa malleissa. Uusi Mitsubishi Colt Cabrio saadaan värittämään suomalaista katukuvaa kesäkuun aikana.