UUSI AUTOMERKKI MARKKINOILLE MITSUBISHIN MOOTTOREIDEN VOIMIN

Kiinalainen autonvalmistaja Great Wall Motor Company esittäytyy suurelle yleisölle lokakuun alussa järjestettävässä Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Hong Kongin pörssiin listautuneen kiinalaisvalmistajan suunnitelmissa on aloittaa neliovisen pick-up-auton ja katumaasturin myynti Italiassa vielä kuluvan vuoden syksyn aikana.

Kiinalaisvalmistajan vientimallien voimanlähteenä on 2.4-litrainen, yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja Silent Shaft-tasapainoakseleilla varustettu nelisylinterinen bensiinimoottori. Mitsubishi toimittaa voimanlähteet alihankintana kiinalaismerkille Pekingin lähellä sijaitsevalta SAME- moottoritehtaalta. SAME on Mitsubishin, China Aerospace Automotive- ja Shenyang Jianhua Motors Engine- yhtiöiden omistama moottori- ja vaihteistotehdas. Great Wall Motor (GWM) valmistaa samaan voimanlähteeseen perustuvaa moottoria omassa moottoritehtaassaan Mitsubishin lisenssillä. Nämä moottorit asennetaan kiinanmarkkinoille myytäviin autoihin. Yhtiö on aloittanut viennin Kiinan ulkopuolella vuonna 1999 ja ottaa ensiaskeleitaan Euroopassa Italian ja Kreikan markkinoiden avulla. GWM-tehtaan kokonaisautotuotanto ylitti 400 000 yksikön rajan viime vuonna.