Uusi Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR: VOITTAJASTA VIELÄ PAREMPI

Mitsubishi Motors kehitti ensimmäisen Lancer Evolution -mallin vuonna 1992 parantamaan Mitsubishin kilpailukykyä FIA:n World Rally Championship (WRC) -rallisarjassa. Mallinsarjan katuversioiden tuorein uutuus on tähän saakka esitellyistä tehokkain ja teknisin : Lancer Evolution IX. Litrateholtaan uusi Lancer Evolution on Suomen markkinoiden tehokkain mäntämoottorilla varustettu auto. Haluttavuutta lisää erinomaisen houkutteleva suositushinta 51 900 €, joka on lähes 6000 euroa edellistä mallia edullisempi.

Kun uutta Evolution IX -mallia suunniteltiin, Mitsubishin insinöörien tavoitteena oli viedä Lancer Evolution -ajokokemusta vielä muutama askel pitemmälle. Suunnittelun avainsanoja olivat tehokkuus, suorituskyky ja viimeistely. Uutuus on tehokkaampi, kevyempi ja varustellumpi kuin edeltäjänsä. Edeltäjä eli Evolution VIII on voittanut merkittävän määrän vertailutestejä kaikkialla maailmassa. 280 hevosvoiman MIVEC-moottori Lancer Evolution IX:n moottori on tehokkaampi kaksilitrainen, nelisylinterinen, 16-venttiilinen (DOHC) 4G63-rivimoottori, jossa on kaksikanavainen turboahdin ja välijäähdytin. Uudessa moottorissa on Mitsubishi Motorsin muuttuva MIVEC- venttiilienajoitusjärjestelmä. MIVEC- venttiilienajoitustekniikka, joka mukauttaa imuventtiilien ajoitusta automaattisesti moottorin käyntinopeuden ja rasituksen perusteella. Tämä Mitsubishin oma tekniikka parantaa sylinterin täyttöä ja sitä kautta moottorin käyntiä suurilla kierroksilla. Matalilla kierroksilla järjestelmä tasoittaa palamisreaktiota ja vähentää siten polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Koska moottorin päästöt ovat alhaiset (EURO-4-luokitus), auton katalysaattorin virtauskapasiteettia on voitu kasvattaa. Tämä vähentää pakosarjan vastapainetta, mikä taas parantaa moottorin herkkyyttä kaikilla käyntinopeuksilla. Moottorista saadaan nyt irti 280 hevosvoimaa (6 500 r/min) tehoa ja 355 Nm (3 500 r/min) vääntöä. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto Mitsubishi Motors on kuunnellut eurooppalaisten asiakkaidensa toiveita, ja nyt myös Euroopan Lancer Evolution -mallit voidaan toimittaa kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettuna. Vaihteisto antaa autolle ripeän kiihtyvyyden ja kilpailukykyisen huippunopeuden. Samalla on myös kytkin uudistettu. Kevyempi Uusi Lancer Evolution on edeltäviä malleja merkittävästi kevyempi, mikä on kattavan tutkimus- ja kehitystyön sekä WRC- kilpailukokemuksien tulos. Tiukkoihin suorituskykyvaatimuksiin on vastattu vahvistamalla koria harkiten ja tehokkaasti sekä käyttämällä aktiivisesti uusia kevyitä materiaaleja. Esimerkiksi ovien ja muiden korin aukkojen ympäryksiä on vahvistettu yli 200:lla pistehitsauspisteellä. Vahvikkeet on sijoitettu tarkasti eniten kuormittuville alueille. Näin korista on saatu huomattavasti jäykempi ilman painon liiallista kasvamista. Aikaisempien mallien painoa on pudotettu käyttämällä muun muassa alumiinista valmistettua konepeltiä ja etulokasuojia sekä hiilikuidusta valmistettua takaspoileria. Lancer Evolution IX menee vielä edeltäjiäänkin pitemmälle. Uusi malli sisältää esimerkiksi seuraavia ratkaisuja: Japanin markkinoille valmistetun Lancer Evolution VIII MR tapaan myös Evolution IX:n katto ja ovien sivutörmäyssuojat ovat kokonaan alumiinia. Näin auton painopiste on matalalla, joten auto on erittäin vakaa ja tarkka ajaa.  All-Wheel Control (AWC) -järjestelmä Mitsubishi Motorsin All-Wheel Control (AWC) -järjestelmä on esittelystään saakka pitänyt Lancer Evolutionin jatkuvan nelivetojärjestelmän pidon ja dynaamisen suorituskyvyn kilpailevia järjestelmiä turvallisemmalla, mukavammalla ja tehokkaammalla tasolla. All-Whell Control säätää aktiivisesti etu- ja takapyörien välistä sekä oikean ja vasemman takapyörän keskinäistä voimanjakoa kuljettajan toimien ja ajo-olosuhteiden mukaan. Kuljettajan valittavissa on kolme erilaista ohjelmaa keliolosuhteiden mukaan; Snow, Gravel ja Tarmac. Ohjelmakartan sisällä AWC säätää voimanjakoa nopeuden, kaasupolkimen asennon, ohjauspyörän kääntökulman, korin kulkukulman, moottorin kierrosluvun, ahtopaineen sekä jarrupolkimen käytön perusteella. Lancer Evolution on edelleen ajettavuudeltaan yksi parhaista markkinoilla olevista urheiluautoista, hinnasta, kilpailijoista tai auton tyypistä riippumatta. Tämä on pitkälti AWC- järjestelmän ansiota. Varusteita Lancer Evolution IX:n vakiovarustetasoa on lisätty edeltäjäänsä verrattuna, vaikka ohjevähittäishinta on aikaisempaa mallia huomattavasti edullisempi. Vakiona ovat nyt automaattinen ilmastointi, korkealuokkainen radio/CD-soitin kuudella kaiuttimella, Alcantara/nahka-verhoillut istuimet. Edellisestä mallista tuttuja varusteita ovat 17” alumiinivanteet, Brembon ABS-jarrut, sähkötoimiset ikkunat edessä ja takana ja kauko-ohjattu keskuslukitus.