www.totuusnelivetosta.com

Nelivetoisten autojen suosio on vakaassa kasvussa myös Suomessa, koska nelivedosta on keliolosuhteistamme johtuen jopa enemmän etua kuin suurilla markkinoilla. Markkinatarjonta kasvaa tasaisesti uusien valmistajien pyrkiessä ottamaan osansa mielenkiintoisesta segmentistä. Nelivetojärjestelmät eroavat kuitenkin merkittävästi toisistaan. Kuluttajan valintaa helpottamaan avataan 1.10.2006 internet-sivusto www.totuusnelivedosta.com.

Maailmanlaajuisesti nelivetoisten henkilöautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet voimakkaasti vuosien 2001 – 2006 välillä ja Suomessa nelivetoisten autojen myynti on lähes nelinkertaistunut samalla aikavälillä. Kuluvan vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröidyistä autoista lähes joka 10. luokitellaan nelivetoiseksi. Samalla aikavälillä etuvetoisten osuus henkilöautorekisteröinneistä oli 86 ja takapyörävetoisten 4 prosenttia. www. totuusnelivedosta.com - sivusto tarjoaa asiakkaalle reilun katsauksen nelivetoautojen maailmaan, kuten esimerkiksi nelivetojen kehityshistoriaan, Dakar-ralliin ja historiaan tulosten valossa. Omassa osiossa selkeytetään eri nelivetotermit kansankielelle, esimerkiksi kertomalla miten toimii viskokytkin tai luistonrajoitin sekä annetaan ajovinkkejä. Sivusto kertoo myös seikkaperäisesti miten Mitsubishin eri mallisarjoihin kehittämät nelivetoratkaisut eroavat toisistaan. Mitsubishin periaatteena on valmistaa nelivetoisia autoja, joiden kuljettaja aina on tietoinen vetääkö hänen autonsa kahdella vai neljällä pyörällä. Markkinoilla myytävistä nelivetoisiksi mainostetuista citymaastureista useimmissa neliveto kytkeytyy päälle kuljettajan tietämättä kun vetävät pyörät lipsuvat liukkaalla pinnalla. Todelliselle tiedolle on reilun pelin nimessä tarvetta. Ensimmäiset kevyemmät nelivetoautot kehitettiin autokilpailua silmällä pitäen ja tavanomaista asiakaskuntaa lähestyttiin laajemmin vasta 1940-luvulla. Mitsubishi valmisti Japanin ensimmäisen dieselmoottorilla varustetun nelivetoisen henkilöauton jo vuonna 1934. Mitsubishi Motors Corporation on Japanin vanhin nelivetoautojen valmistaja ja uranuurtaja nelivetotekniikan soveltamisesta siviilikäyttöön.