Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto palkitsi Mitsubishin energiaa säästävän ilmastointilaitteen

Mitsubishi Motors Corporation on vastaanottanut Yhdysvaltain ympäristösuojeluviraston (EPA) vuoden 2007 Climate Protection Award-palkinnon merkittävästä maailmanlaajuista ilmastonsuojelua edistävästä teosta. Palkinto myönnettiin tunnustuksena energiaa säästävän autoilmastointilaitteen kehittämisestä yhteistyössä Mitsubishi Heavy Industriesin kanssa.

Valinnan perusteluissa mainittiin merkittävä energiasäästö, joka on saatu aikaiseksi ilmastointilaitetta ja sen ohjausjärjestelmää parantelemalla. Mitsubishi Heavy Industries Corporationin (MHI) osuutena yhteisprojektissa oli ilmastointilaitteen uuden kompressorin ja muiden komponenttien kehittäminen ja järjestelmän testaus kehitysvaiheessa. Mitsubishi Motors Corporation puolestaan asensi ilmastointilaitteen Outlander -katumaasturiin ja paransi sen tehoa tekemällä muutoksia auton koriin ja ohjausjärjestelmään. Yhtiö vastasi myös laitteen käytännön testauksesta. MMC:n ja MHI:n yhdessä kehittämän ilmastointilaitteen tuoma virransäästö vastaa kansainvälisen autoinsinöörien yhdistyksen (SAE) ja EPA:n vuonna 2004 käynnistämän Improved Mobile Air Conditioning (I-MAC) -tutkimusohjelman 30 % säästötavoitetta. Mitsubishi lanseeraa energiaa säästävällä ilmastointilaitteella varustetun Outlander-mallin Pohjois-Amerikassa tänä syksynä.

EPA myöntää palkintoja yksityishenkilöille, yhteisöille, yrityksille ja julkisille virastoille tunnustuksena poikkeuksellisista teknologisista saavutuksista ilmastonsuojelun alalla. Palkintojärjestelmä otettiin käyttöön 1998 seurauksena Kioton pöytäkirjan hyväksymisestä vuotta aikaisemmin. Palkinnonsaajien valinnan valmistelee kansainvälinen tuomaristo, johon kuuluu aikaisempina vuosina palkittujen julkisten virastojen, yhtiöiden ja kansalaisjärjestöjen edustajia. Lopullisen päätöksen palkintojen myöntämisestä tekee EPA.

Mitsubishi on omaksunut kokonaisvaltaisen lähestymistavan ympäristönsuojelun ja energiantuotannon monipuolistamisen kaltaisiin kysymyksiin. Yhtiö osallistuu aktiivisesti monenlaisten ympäristöteknologioiden kehittämiseen. Näitä ovat mm. seuraavan sukupolven iMiEV-sähköauto, seuraavan sukupolven vähäpäästöinen dieselmoottori ja Etelä-Amerikassa koekäytössä FFV-auto, jonka polttoaineena voidaan käyttää erilaisia bensiinin ja etanolin sekoituksia. Mitsubishi käynnisti myös viime vuonna Pajero Forest & Local Mountain Restoration Initiative -aloitteen, jonka tarkoituksena on edistää metsänsuojelua ja -hoitoa Japanissa.