• VEMIC AUTO/

MiITSUBISHI MOTOR SPORTS (MMSP) KASVATTAA KRISTIAN SOHLBERGISTÄ UUTTA SUOMALAISTA RALLITÄHTEÄ Gilles Panizzi osallistuu kaikkiin 16 osakilpailuun. Kristian Sohlberg, Gianluigi Galli ja Daniel Sola vuorottelevat toisen Mitsubishi Lancerin ohjaimissa. Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) ajaa koko sarjan kahdella autolla, joista toisessa kehitetään nuoria kuljettajia lunastamaan paikkaansa rallimaailman huipulla. Tallin ykköskuljettajan toimii ranskalainen Gilles Panizzi , joka yhdessä kartturiveljensä Herve Panizzin kanssa osallistuvat Mitsubishi Lancer WRC -autolla kaikkiin kuuteentoista osakilpailuun. Tiimin muut kuljettajat - Suomen Kristian Sohlberg, Espanjan Daniel Sola Vila ja Italian Gianluigi Galli - vuorottelevat toisen Mitsubishi Lancer WRC:n ohjaimissa. Silloin kun kuljettaja ei osallistu kilpailuun WRC-autolla, hän ajaa rallissa N-ryhmän Mitsubishi Lancer Evolution 8 -mallilla ja kerää tällä tavalla arvokasta kokemusta rallimaailman huipulta. MMSP:n tekninen johtaja Mario Fornaris on 38-vuotiaan Panizzin vanha työtoveri. Ranskalaiskuski aloitti ralliuransa vuonna 1988 ja on ottanut ajamissaan 53 MM-rallissa yhteensä seitsemän voittoa. "Olen todella iloinen saadessani työskennellä ensi vuonna Gillesin ja Herven kanssa. Gilles on aina osoittanut olevansa erittäin kilpailuhenkinen ja päättäväinen yksilö. Hän on hyvin lahjakas kuljettaja, ja viime kauden voitto Espanjassa oli mainio osoitus hänen ajotaidoistaan. Edessä oleva kausi on haaste meille molemmille, mutta tiedän, että osaamme luoda hyvin toimivan työsuhteen. Gillesillä on aivan erityinen tapa antaa autosta insinööreille palautetta. Odotamme yhteistyötämme innolla ja otamme kaiken irti tästä uudesta ja jännittävästä mahdollisuudesta", Fornaris kertoi. Suomalaiskuljettaja Kristian Sohlberg nousi rallikartalle vuonna 1997. Vuonna 2002 hän osallistui N- ryhmän maailman mestaruussarjaan saavutten MM- hopeaa. Tämän vuoden Saksan MM- rallissa hän ajoi Mitsubishi Motorsin palveluksessa sijoittui kilpailussa neljänneksitoista. 25- vuotias kuskilupaus saa kartturikseen Kaj Lindströmin, joka on aikaisemmin tehnyt yhteistyötä uransa äskettäin päättäneen nelinkertaisen maailmanmestarin, Tommi Mäkisen kanssa. Kristian Sohlberg on tällä hetkellä kolmas suomalainen tallikuljettaja, jolla on työsopimus tehdasteamin kanssa Marcus Grönholmin ja Toni Gardemaistein ohella kaudelle 2004. - Kristianin paikka ei siis ole Suomessa tutuksi tullut ns. ostopaikka, johon ovet aukeavat viime vaiheessa rahan voimalla. Hän on nuori, kyvykäs ja erittäin motivoitunut kuljettaja, joka jo tässä vaiheessa on tehdastallin kuljettaja samoin kuin Grönholm tai Gardemaister. Hän on selkeä osoitus N- ryhmän MM- sarjan arvostuksesta ja suomalaisesta kilpailutoiminnan ohjauksesta, jonka puitteissa useat Team Ralliart Finlandin kuljettajat ovat päässeet kiinni tehdaspaikkaan, sanoo Vemic Auton tiedotuspäällikkö Pekka Koski. Italiasta kotoisin olevan Gianluigi Gallin kartturina toimii Guido D'Amore. 30-vuotias Galli aloitti ralliuransa vuonna 1994. Hän voitti vuonna 2000 Italian N-ryhmän mestaruuscupin. Galli kokeili taitojaan FIA:n tuotantoautojen mestaruussarjassa neljään otteeseen ja sijoittui vuoden 1998 kokonaistuloksissa kuudenneksi. Yhteistyö MM-tasolla D'Amoren kanssa alkoi vuoden 1998 San Remon rallissa. Espanjan Daniel Solan kartanlukija on Alex Romani Balcells. Ensimmäisen kerran yhdessä vuoden 2002 Katalonian rallissa kilpaillut parivaljakko on kiertänyt erinäisiä MM-ralleja kahden vuoden ajan. 28-vuotias Sola sijoittui vuoden 2003 FIA:n tuotantoautojen mestaruussarjassa viidenneksi. Hän ajoi osakilpailuvoittoon Saksassa ja sijoittui Argentiinassa toiseksi. Daniel Solan WRC-ura alkoi vuonna 1997 Katalonian rallissa. Espanjalaiskuski on voittanut vuonna 2002 FIA:n juniorien MM-sarjan. "Toivotan Gillesin ja nuoret kuljettajat tervetulleiksi WRC-tiimiimme. Nuorukaiset saavat kukin vuorollaan kilpailla toisella autollamme. Tavoitteenamme on edistää nuorten kuskien uraa ja nostaa N-ryhmän kuljettajia MM-sarjan huipulle. Sohlerg, Sola ja Galli ovat lahjakkaita nuoria miehiä, joilla on paljon potentiaalia", totesi MMSP GmbH:n moottoriurheilujohtaja Sven Quandt. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00680/wkr0002.pdf