MITSUBISHI EVOLUTION VIII VIERAILEE HELSINKI MOTOR SHOW:SSA

VEMIC AUTO OY AB Lehdistötiedote 18.11.2004 Julkaisuvapaa MITSUBISHI EVOLUTION VIII VIERAILEE HELSINKI MOTOR SHOW:SSA Frankfurtin autonäyttelyssä eurooppalaisille autoilijoille ensiesitelty Mitsubishi Lancer Evolution VIII on esillä myös Helsinki Motor Show - näyttelyssä Mitsubishin osastolla. Japanissa ja USA:ssa kulttiauton maineen saavuttanut Lancer Evolution tulee myyntiin myös Suomessa ns. katuautona tämän uuden kehitysversion myötä. Ensimmäiset myyntiautot saadaan maahamme huhtikuussa 2004. Mitsubishi Lancer Evolution VIII on teknisesti erittäin korkeatasoinen ja nopea siviiliauto, jonka juuret löytyvät Mitsubishin moottoriurheilumenestyksestä. Moottorina on 2- litrainen turboahdettu 4G63 - moottori, joka on eri kehitysversioina ollut vauhdittamassa mm. Tommi Mäkistä hänen ainutlaatuiseen neljän peräkkäisen rallin maailman mestaruuden sarjaan. Kadulle kesytettynä tästä tasapainoakselein varustetusta voimanpesästä on säädetty voimaa ulos 265 hv ja vääntöä muhkeat 36.2 kiloa. Moottorin ominaispiirteisiin kuuluvat vesijäähdytetty turboahdin ja ahtoilman jäähdytys sekä ajoviiman että vesiruiskun avulla. Voima tiehen välitetään viisivaihteisen synkronoidun vaihteiston kautta maailman nykyaikaisimpaan sarjatuotantoauton voimansiirtoon. Voimanjako etu - ja taka -akseleille tapahtuu elektronisesti ohjatun keskustasauspyörästön kautta. Aktiivinen keskilukko toimii kuljettajan valinnan pohjalta kolmen eri perusohjelman (asfaltti, sora ja lumi) puitteissa. Voimanjaon säätöön vaikuttavat mm. ohjauspyörän kääntökulma, autoon vaikuttavat sivuttaiset ja pitkittäiset G - voimat, auton korin asento, turbon ahtopaine, kaasupolkimen asento, moottorin kierrosluku ja jokaisen pyörän pyörintänopeus. Aktiiviseen keskilukkoon liittyy kiinteästi aktiivinen takatasauspyörästön lukko, joka toimii ikään kuin keskilukon parina. Lähes 250 km/h huippunopeuteen yltävän auton vauhdin hillitsemisestä vastaavat BREMBOn valmistamat suurikokoiset jäähdytetyt levyjarrut edessä ja takana. Edessä jarrulevyjen koko on 17", joita vasten paloja puristavat nelimäntäiset jarrusylinterit. Takana pysähtymisestä huolehtivat 16" jarrulevyt ja kaksimäntäiset työsylinterit. Auton hallittavuudesta kaikissa olosuhteissa jarrutuksen aikana huolehtii lukkiintumaton ABS- jarrujärjestelmä, joka on sähköisesti yhteydessä auton voimansiirtoon. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31852 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00290/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00290/bild.html Pictures