Report this content

Lehdistötiedote 4.5.2004 Julkaisuvapaa VEMIC AUTO OY AB MITSUBISHI GRANDIS - TILAFARMARI, JOTA VOIT HALUTA VAIKKA ET TARVITSEKAAN TILOJA SEITSEMÄLLE Mitsubishi Grandis on hämmästyttävän väljät sisätilat tarjoava uuden sukupolven tilafarmari. Grandis on suunnittelufilosofiansa mukaisesti hieman älykkäämpi vaihtoehto, joka sijoittuu nasevasti perinteisten farmari- ja tila-autojen segmenttien välimaastoon. Mitsubishin uusi asiakaslähtöinen suunnittelufilosofia tekee Grandisista hyvä vaihtoehdon sekä perinteistä farmaria ja isoa tila- autoa etsiville. Linjakas kori sisältää väljät tilat valinnan mukaan joko kuudelle tai seitsemälle henkilölle. Eri istuinversiovaihtoehtojen ero syntyy toisen pankkirivin istuimista, jotka 6- paikkaisessa ovat etuistuinten tapaan erilliset. Mitsubishi on esitellyt vuoden 2001 jälkeen kaksi konseptiautoa, joissa on selvää yhdennäköisyyttä Grandisin kanssa. Ne ovat Space Liner, tulevaisuuden urheilullinen tila-auto ja CZ3 Tarmac, ralliauton oloinen kompakti urheiluauto. Kumpikaan ei toiminut Grandisin perustana, mutta molemmat viittasivat tyylisuuntaan, johon Mitsubishi oli kulkemassa. Ensimmäinen "Cool"- tilafarmari Mitsubishi Grandis on ensimmäinen "Cool"- tilafarmari, jonka muotoilu ei jätä linjakkaista autoista pitäviä kylmäksi. Mitsubishin uuden ranskalaisen päämuotoilijan Olivier Boulayn suunnittelema muotokieli, jossa pehmeät linjat täydentyvät tarkoilla hiuslinjoilla korostetuilla yksityiskohdilla, jatkuu samanhenkisenä puskurista puskuriin ja koripinnoista sisustukseen saakka. Pituutta Grandisilla on 4,76 metriä, mutta sulavien linjojensa ansiosta Grandis näyttää pienemmältä kuin itse asiassa on. Grandisin sulavalinjaisuutta korostaa henkilöautomainen korkeus (1655 mm). Pituuden ja pitkän akselivälin (2830 mm) ansiosta tilat ovat riittävät seitsemälle henkilölle ja asialliselle määrälle matkatavaroita, kokonaisjalkatilan ollessa peräti 2535 mm polkimista kolmannen rivin takaistuimeen saakka. Ohjaamon kokonaispituus on 3165 mm. Kevyesti muunneltavat sisätilat, nerokas Hide&Seat-takaistuin Grandisin suunnittelun yhtenä kulmakivenä on ollut sisätilojen helppo ja kevyt muunneltavuus. Grandis voidaan muuntaa 7-paikkaisesta 6- , 5-, 4-, 3- tai 2- paikkaiseksi ja takaisin ilman ennakkosuunnittelua. Kolmannen penkkirivin nerokas Hide&Seat- rakenne mahdollistaa takaistuinten kaatamisen lattialle viidessä sekunnissa, jolloin syntyy tasapohjainen suuri tavaratila. Tavaratilan kasvattamiseen ei tarvita lihasvoimaa, kaksi kädenliikettä ja istuinten kallistaminen riittävät. Toteutuksen edut ovat keveys ja nopeus: takaistuimia ei tarvitse irrottaa, nostaa pois autosta , varastoida ja myöhemmin suorittaa koko operaatiota päinvastaisessa järjestyksessä. Kätevä yksityiskohta on mahdollisuus kääntää kolmannen rivin istuimet "ylösalaisin": haluttaessa esimerkiksi kesäretkellä tai talvella laskettelukenkiä riisuttaessa takaistuimet voidaan kääntää myös pystyyn siten, että ne osoittavat taaksepäin. Tällöin jalat ovat auton ulkopuolella ja kenkien tms. kanssa operoiminen käy vaivattomasti ja siististi. Toinen istuinrivi on säädettävissä pituussuunnassa. Seitsemälle rekisteröidyissä malleissa yhtenäinen keski-istuin on jaettavissa 60/40- suhteessa myös etäisyyssäätöä varten. Kuudelle rekisteröidyissä versioissa on kaksi ns. kapteenintuolia, jotka säätyvät erikseen. Lisämukavuutena istuintyynyjen kallistus on säädettävissä nojatuoli- tyyppisen istuma- asennon saamiseksi. Molemmissa sisustusvaihtoehdoissa keskimmäinen tai keskimmäiset istuimet voidaan liu`uttaa eteenpäin ja istuinosa pystyyn nostamalla "niputtaa" yhteen maksimaalisen tavarantilan saamiseksi. Tällöin tavarankuljetustilaa on käytettävissä 1545 litraa tilan pituuden ollessa 1600 mm. Kaikissa Grandis - malleissa on vakiovarusteena automaatti - ilmastointi, kuusipaikkaisessa Intense- mallissa takana on erillinen lämmityslaite Mukautuvaa MIVEC- voimaa Grandisin voimanlähteenä on Mitsubishin muuttuvalla venttiilien ajoituksella varustettu 2.4 - litrainen MIVEC- moottori. Sen suurin teho on 121kw/ 165 hv , joka saavutetaan 6000 kierroksella minuutissa. Korkein vääntömomentti on 217 Nm , 4000:lla kierroksella minuutissa. MIVEC - moottorissa on kampiakselin molemmilla puolilla "Silent Shaft" - tasapainoakselit, jotka pyörivät kampiakseliin nähden vastakkaiseen suuntaan. Mitsubishi patentoi tämän rakenteen jo vuonna 1975. Yleispatenttisuojan rauettua rakenne on yleistynyt monien muiden valmistajien voimanlähteissä. MIVEC- moottorissa on kolme katalysaattoria: kaksi pakosarjassa ja yksi auton alla. Päästöarvoja mittaa kaikkiaan neljä Lambda- tunnistinta, jotka sijaitsevat pareittain ennen ja jälkeen pakosarjan yhteyteen asennettuja katalysaattoreita. Aktiivisesti ja passiivisesti turvallinen Uutta Mitsubishi Grandis- tilafarmaria suunniteltaessa paljon resursseja on suunnattu turvallisuuden edelleen kehittämiseen. Aktiivisen turvallisuuden osana on hyvä hallittavuus myös ääritilanteissa, joka perustuu huolellisesti suunniteltuun jousitusratkaisuun ja korin massan tuoman liike- energian hallintaan optimaalisesti valittujen jousi- / iskunvaimennin säätöjen avulla. Lukkiintumattomien ABS- jarrujen apuna on jarrupolkimen painamista hätäjarrutustilanteessa tehostava jarruassistentti, jonka avulla jarrutus saadaan heti alkamaan maksimaalisella voimalla. Jarrutasapainon säilyttämiseksi eri kuormaustilanteissa , takajarrut on varustettu elektronisella tasapainosäädöllä. Passiivisen turvallisuuden takaamiseksi vakiovarusteina ovat kaksi turvatyynyä edessä, kaksi etuistuinten selkänojissa sekä toisen ja kolmannen rivin kattavat verhotyyppiset yläturvatyynyt. Grandisin myötä Mitsubishi on edelleen kehittänyt RISE (Reinforcement Impact Safety Evolution) - korirakennetta. Korin runkorakenteissa ja - palkeissa on siirrytty käyttämään kolmen eri lujuusasteen terästä. Japanissa suoritetussa JNCAP- törmäystestissä Grandis saavutti kuusi tähteä. RISE- toteutuksen yhteydessä äänieristykseen on kiinnitetty erityistä huomiota rakentamalla runkopalkkien sisään melua eristäviä äänisulkuja. Hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen Uusi, tilava ja suorituskykyinen Mitsubishi Grandis on myös hinnaltaan kilpailukykyinen. Perusvarustetason IIFORM, jossa vakiona väljät tilat seitsemälle, automaatti- ilmastointi, sumuvalot, kauko- ohjattu keskuslukitus, sähkötoimiset sivuikkunat, kuusi turvatyynyä mukaan lukien verhotyyppiset sivuturvatyynyt katossa, ajotietokone ja hätäjarrutustehostimella varustetut lukkiintumattomat ABS- jarrut asettuu suositushinnaltaan hintaan 34 990 Euroa ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja. Seuraava INVITE- varustetaso lisää vakiovarusteita kaksitasoisella ajovakauden- ja pidonhallintajärjestlmällä, vakionopeudensäätimellä, alumiinivanteilla, takalasien Privacy Glass- tummennuksilla, tehdasasenteisella CD- radiosoittimella ja nahkapäällysteisellä ohjauspyörällä. INVITE-versio manuaalivaihteisena maksaa 36 990 Eur. Kuudelle matkustajalle suunniteltu INTENSE sisältää urheilullisemman sisustuksen, kaksoisilmastointilaitteen, ns. kapteeninistuimen toisella istuinrivillä. INTENSE- manuaalivaihteisena maksaa 40 490 Eur. INVITE- ja INTENSE- mallit on saatavissa myös Mitsubishin oppivalla INVECS- Sequental automaattivaihteistolla varustettuna. KUVATEKSTI Mitsubishi Grandis on sulavalinjainen, sisätiloiltaan helposti muunneltava reilun kokoinen tila-auto tai iso , urheilullinen farmari. Voimanlähteenä muuttuvalla venttiilienajoituksella varustettu 165- hevosvoimainen MIVEC -moottori. Hinnoiltaan ja ominaisuuksiltaan erittäin kilpailukykyinen, hinnaston alkavan 34 990 Eurosta. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=38947 LISÄTIETOJA Vemic Auto Oy Ab Lautamiehentie 3 02770 Espoo MITSUBISHI- tiedotus Pekka Koski +358 400 210 490 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/04/20040504BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/04/20040504BIT00260/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/04/20040504BIT00260/bild.html Kuvia