MITSUBISHI MOTORS NIMITTI UUDEN PÄÄJOHTAJAN

Lehdistötiedote 30.4.2004 Julkaisuvapaa heti MITSUBISHI MOTORS NIMITTI UUDEN PÄÄJOHTAJAN Mitsubishi Motors Corporationin yhtiökokous on tänään nimittänyt yhtiölle uuden pääjohtajan. Japanin neljänneksi suurimman autonvalmistajan pääjohtajana aloitti välittömästi Mr. Yoichiro Okazaki. Mr. Yoichiro Okazaki on toiminut Mitsubishi -yhtiöiden palveluksessa vuodesta 1995 lähtien, viimeksi Mitsubishi Motors Corporationin (MMC) suurimman japanilaisen osakkeenomistajan eli Mitsubishi Heavy Industriesin pääjohtajana. Japanilaisen elinkeinoelämän ohella hänellä on kokemusta myös USA:n markkinoilta Mitsubishi Caterpillar Forklift American johtajana. Mr. Okazaki johtaa oman toimensa ohella myös MMC:n japanilaisten pääosakkeenomistajien (Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation ja The Bank of Tokyo-Mitsubishi) asettamaa työryhmää, jonka tehtävänä on kuukauden kuluessa luoda Mitsubishille päivitetty keskipitkän aikavälin strategia. DaimlerChrysler ei vetäydy Mitsubishi Motors -allianssista Mitsubishi Motorsin suurin yksittäinen osakkeenomistaja, DaimlerChrysler AG , päätti viime viikolla pidättäytyä kolme vuotta sitten tehdyn Mitsubishin "Turn Around"- suunnitelman mukaisesta oman osakeomistuksensa kasvattamisesta tulevana keväänä nykyisestä 37,3 prosentista suuremmaksi. Tämä viime viikolla tehty päätös ei kuitenkaan merkitse tällä viikolla odotettua paremman osavuosituloksen julkistaneen DaimlerChrysler AG:n luopuvan Mitsubishi osakeomistuksestaan tässä yhteydessä. Kaikki yhteistyöprojektit DaimlerChryslerin, smartin ja Mitsubishi Motorsin välillä etenevät suunnitellusti. VEHO pitää kiinni Mitsubishista Veho Group Oy Ab perusti viime syksynä Helkama-Auto Oy:n kanssa yhteisyrityksen, Vemic Auto Oy Ab:n, jolle Mitsubishi -maahantuonti siirtyi. Veholla on optio ostaa yhteisyrityksen koko osakekanta itselleen. - Vehon suunnitelmat Mitsubishi -merkin ja markkinaosuuden nostamiseksi uusien mallien myötä toteutetaan kuten on suunniteltu. Mitsubishi sopii merkkinä mainiosti Veholle, sanoo Veho Group Oy Ab:n toimitusjohtaja Jan-Martin Börman. Mitsubishin markkinaosuus Suomessa rekisteröidyistä henkilöautoista on lähes kaksinkertaistunut tämän vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana verrattuna viime vuoden syksyyn. Viime syksynä markkinoillemme saatiin ensimmäiset uudet Mitsubishi mallit, joita tulee seuraamaan peräti 11 uutta mallia neljän seuraavan vuoden aikana. Seuraava uusi malli, Mitsubishi Grandis- tilafarmari , julkistetaan Suomessa ensi viikolla. LISÄTIETOJA: Vemic Auto Oy Ab toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt, GSM 0500 - 485 940 VEHO Group Oy Ab toimitusjohtaja Jan-Martin Börman, GSM 0500 - 456960 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/30/20040430BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/30/20040430BIT00360/wkr0002.pdf