Mitsubishi Motors vahvasti esillä 37. Tokion autonäyttelyssä

VEMIC AUTO OY AB Lehdistötiedote 27 .10.2003 Julkaisuvapaa Mitsubishi Motors vahvasti esillä 37. Tokion autonäyttelyssä Mitsubishi Motors Corporation (MMC) esitteli 37:nnessä Tokion autonäyttelyssä tunteisiin vetoavan teeman kautta lukuisia konsepti- , ralli- ja tuotantoautoja, uusia moottoreita sekä muuta huipputeknologiaa. Yhtiö haluaa luoda ihmisen ja auton välille vahvoja tunnesiteitä. Mitsubishi uuden suunnittelu ideologian kulmakivet ovat intohimo, suorituskyky ja laadullisesti viimeistelty lopputulos. Intohimo ja motivaatio yltää yhä parempiin tuloksiin ohjaa uuden sukupolven tuotteiden kehitystä, ja suorituskykyä kasvatetaan maailmanlaajuisessa moottoriurheiluohjelmassa sovelletun huipputeknologian kautta. Japanilaiselle luovalle työlle ominainen yksityiskohtiin saakka ulottuva tarkkuus takaa viimeistellyn lopputuloksen. Mitsubishi Motors Corporation hyödyntää ideologiaansa johdonmukaisesti, minkä ansiosta yhtiö pystyy tuottamaan maailman kinoille asiakkaiden tunteisiin myönteisesti vetoavia ajoneuvoja. MMC esitteli 37:nnessä Tokion autonäyttelyssä yhteensä 21 autoa ja neljä moottoria. Mukana on mm. neljä konseptiautoa, jotka pyrkivät luomaan ajoneuvon ja omistajan välille entistä tiiviimmän siteen. Lisäksi näytillä oli rallikalustoa ja MMC:n ja DaimlerChryslerin yhteistyön tuloksena kehiteltyä huipputeknologiaa. Konseptiautot " i "-konseptitestiauto " i " on alle reilusti nelimetrinen auto, jossa moottori ja voimansiirto on sijoitettu auton keskiosaan. Uusi keskimoottorilla ja takavedolla varustettu kokonaisuus antaa esimakua uuden sukupolven pikkuautosta, joka yhdistää uskomattoman viihtyisät sisätilat erinomaiseen kolariturvallisuuteen. " i " on kehitetty erityisesti tyylitajuisia nuoria kuljettajia varten. Keskimoottoriin pohjautuva rakenne takaa pitkälle viedyn ajonautinnon. Auto tuntuu urheilulliselta, ja sitä on hauska ajaa. Konseptiauton istuimissa on käytetty läpikuultavaa muovia, ja ne antavat valoisille ja avarille sisätiloille ainutlaatuisen lisäsäväyksen. Siististi muotoiltu kojelauta näyttää leijuvan ilmassa. Sisustusratkaisut vankistavat auton huipputeknistä ja ketterää imagoa. Autossa on kevyt alumiinirunko, portaaton CVT-vaihteisto, uusi Mitsubishin Smart Idling -joutokäyntijärjestelmää hyödyntävä 1,0 litran MIVEC-moottori ja ilmanvastusta huomattavasti pienentävä aerodynamiikka. " i " kulutti ADAC:n1 testeissä FIA2 EcoTest keskimäärin 3,8 litraa/100 km, ja auton CO2-päästöt jäivät tasolle 89 g/km. Ajoneuvo täytti sekä "kolmen litran autojen" että 90 kg/m:n Euro 4 -päästöstandardien mukaiset vaatimukset. " i " on ensimmäinen auto, joka on saavuttanut molempien mainittujen osa-alueiden testeissä viisi tähteä. MMC suunnittelee lanseeraavansa " i "-mallin konsepteja sisältävän pikkuauton Japanin markkinoille vuonna 2005. 1 Allgemeiner Deutscher Automobil-Club 2 Fédération Internationale de l' Automobile 3 Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control (Mitsubishin innovatiivinen venttiilien ajoituksen ja noston elektroninen ohjausjärjestelmä) "CZ2 Cabriolet" -konseptiauto CZ2 Cabriolet on suunnattu energisille naiskuljettajille. Kompaktien korimittojen ympärillä kaareilee sulavan tyylikkäitä linjoja. Auto on helppo ajettava kaupungin vilskeessä, ja se tarjoaa paljon tilaa neljälle aikuiselle. CZ2 on rennon hillitty ajoneuvo, jonka avulla jokainen pääsee nopeasti nauttimaan avoautoilun huumasta. CZ2 Cabriolet on terävän elegantisti muotoiltu auto. Mallissa on taittuvan teräskaton sijaan kangaskatto, joka korostaa ajoneuvon ainutlaatuista charmia. CZ2 Cabrioletin sisätiloissa näkyy Mitsubishin nykyaikainen japanilainen suunnittelufilosofia. Perinteisen luonnolliset piirteet ja huipputekniset ominaisuudet yhdistyvät toimivaksi kokonaisuudeksi. Aistikkaat värit täydentävät minimalistista suunnitteluideologiaa ja luovat mukavan, käytännöllisen ja rauhallisen matkustamon. CZ2 Cabrioletin käyttö on entistä hauskempaa ja miellyttävämpää Mitsubishin MMIC-kommunikaattorin avulla. MMIC rakentaa informaatiosiltoja ajoneuvon, kodin, työpaikan ja autoliikkeen toimintojen välille. "Tarmac Spyder" -konseptiauto Tarmac Spyder on uuteen pikkuautoon pohjautuva urheiluauto, jonka kompakti kori kätkee sisäänsä erittäin tehokkaan moottorin ja edistyksellistä mutta luotettavaa teknologiaa. Kuljettaja pääsee käsittelemään huippuluokan dynaamista suorituskykyä. Tarmac Spyderista huokuu Mitsubishi Motorsin kilpailuhenkinen asenne, ja auto sopii jokaiselle tekniikasta innostuneelle nautiskelijalle. Tarmac Spyderin tunnistaa Mitsubishin tuotteeksi välittömästi auton keulasta. Rohkea ja peloton katse koostuu lieriömäisistä ajovaloista, puskurin takaa työntyvästä suuresta välijäähdyttimestä ja muhkeista lokasuojista. Sisätilat synnyttävät mielikuvia hävittäjälentokoneesta. Materiaali- ja värivalinnat luovat huipputehokkaille urheiluautoille tyypillisen spartalaisen yleisilmeen. Moottoriurheilu Lancer Evolution WRC2 (2003 WRC-testiauto) MMC palaa kaudella 2004 vuoden tauon jälkeen rallin MM-sarjaan. Menestystä haetaan uuden Lancer WRC-auton avulla. Kilpakalustoa testataan huolella, ja koko tehdastiimi uurastaa taukoamatta auton kehitystyön eteen. Tiimi aloittaa kauden 2004 uusien kuljettajien kera. Lancerin ratissa nähdään mm. Ranskan Gilles Panizzi ja Suomen Kristian Sohlberg. Pajero Evolution (2004 Dakar-ralliauto) Dakar-ralli on maailman rankin kestävyysralli ja kerää säännöllisesti koko moottoriurheilumaailman huomion. MMC on esiintynyt Dakarissa aina erittäin vahvasti ja ottanut useita unohtumattomia voittoja. MMC:n tehdastiimi osallistuu vuoden 2004 Dakar-ralliin Pajero / Montero Evolutionilla ja Pajerolla / Monterolla. Tavoitteena on kasvattaa perättäisten voittojen lukumäärä neljään ja saavuttaa kokonaisuudessaan tiimin historian yhdeksäs voitto. Tehdastiimin kalustolla ajavat kolmatta perättäistä henkilökohtaista voittoa tavoitteleva Japanin Hiroshi Masuoka, Ranskan Stefane Peterhansel, Italian Miki Biasion ja suomessa ajo-opissa ollut Saksan Andrea Meyer. Teknologiaa Uuden sukupolven moottorit Mitsubishin uuden sukupolven moottorituoteperhe koostuu minimoottoreista (3-sylinterinen 0,66- ja 1,0-litrainen versio), pienistä moottoreista (3- sylinterinen 1,1-litrainen sekä 4-sylinterinen 1,3- ja 1,5-litrainen versio) ja kompakteista moottoreista (4-sylinterinen 1,8-, 2,0- ja 2,4- litrainen versio). Uusien moottorien valmistuksessa on käytetty viimeisintä teknologiaa. Tavoitteena on ollut tuottaa tehokkaita, taloudellisia, kevyitä, pienikokoisia ja edullisia voimanlähteitä. Minimoottorit Uusi minimoottorisarja on MMC:n käsialaa. Moottoreita on saatavana sekä vapaasti hengittävinä että turboahdettuina versioina. Voimanlähteet valmistetaan Japanissa. Mitsubishi " i " -konseptiauto saa voimansa vapaasti hengittävästä 1-litraisesta moottorista, kun "SERO"- konseptiautossa taas on käytetty 0,66 litran turboversiota. Pienet moottorit Pienten moottorien sarja on MMC:n ja DaimlerChryslerin yhteistyön tulosta. Moottorit tuotetaan uudessa yhteisomistuksessa olevassa, Saksassa sijaitsevassa yhtiössä. Uusi tuotantolaitos aloittaa toimintansa kesällä 2004. Kompaktit moottorit MMC, Chrysler Group ja Hyundai Motor Company (HMC) omistavat kukin kompaktien moottorien kehityksestä vastaavasta yhtiöstä yhtä suuren osakekannan. Kyseinen yhtiö on päättänyt, että HMC kantaa pääasiallisen vastuun moottorien suunnittelu- ja kehitystyöstä. Kolmen autotehtaan resurssit käytetään mahdollisimman tehokkaasti hyväksi. Erittäin kilpailukykyisten moottorien kehityksessä on hyödynnetty viimeisintä huipputeknologiaa. Voimanlähteitä valmistetaan Japanissa, USA:ssa ja Koreassa. Tavoitteena on tuottaa kansainvälisille markkinoille yli 1,5 miljoonaa yksikköä vuodessa. Uuden sukupolven GDI-järjestelmä MMC on kehittelemässä uutta kompaktien moottorien bensiinin suorasuihkutusjärjestelmää (GDI). Kompaktit voimanlähteet ovat iskutilavuudeltaan uuden sukupolven moottoriperheen suurimpia, ja suorasuihkutuksen tarjoamat taloudelliset edut ovat niiden kohdalla huomattavat. Uusi GDI-yksikkö pääsee hyötymään pienemmästä massasta ja paremmasta suorituskyvystä. Taloudellisuus on GDI:n suurin valtti, ja polttonesteenkulutusta onkin onnistuttu pienentämään entisestään. Myös päästöt on saatu alhaisemmiksi uusien katalyyttitekniikoiden avulla. MITSUBISHI FCV MITSUBISHI FCV -polttokennoauto on käytännössä DaimlerChryslerin FC- Systemin vauhdittama Mitsubishi Grandis. Ajoneuvo osallistuu japanilaiseen vetyä ja polttokennoja käsittelevään JHFC-projektiin, jonka rahoituksesta vastaa Japanin talous-, kauppa- ja teollisuusministeriö. MMC päätti soveltaa Mitsubishi FCV:ssä DaimlerChryslerin viimeisintä polttokennojärjestelmää, jossa käytetään myös Ballard Power Systemin kehittelemää tekniikkaa. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31046 Kuvatekstit: Konseptiauto "i" kuvattuna Mitsubishin Okazakin testialueen ovaaliradalla. (006.jpg) Kuvateksti: Konseptiauto CZ2 Cabriolet esiintyi ensi kertaa Euroopan ulkopuolella Tokion Autonäyttelyssä. (037.jpg) Mitsubishi on menestynyt hyvin raskaissa aavikkoralleissa. Kuvassa kaksi Pajero Evolution - ralliautoa raskaassa Paris-Dakar-rallissa, jonka Mitsubishi voitti myös tänä vuonna. (142.jpg) Mitsubishi valmistaa uusia moottoreita pieniin autoihin yhteistyössä DaimlerChryslerin kanssa Saksassa toimintansa aloittavassa uudessa moottoritehtaassa. (i Mivec2.JPG) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/27/20031027BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/27/20031027BIT00900/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/27/20031027BIT00900/bild.html Pictures