MITSUBISHI TÄHTÄÄ MYYNNIN KASVUUN EUROOPASSA JA AASIASSA

Lehdistötiedote 24.5.2004 Julkaisuvapaa VEMIC AUTO OY AB MITSUBISHI TÄHTÄÄ MYYNNIN KASVUUN EUROOPASSA JA AASIASSA Mitsubishi Motors Corporation julkisti päättyneen tilikauden tuloksen yhteydessä suunnitelman Japanin 4. suurimman autonvalmistajan uudeksi keskipitkän aikavälin strategiaksi. Myynnin kasvun pääpaino on suunnitelman mukaan Euroopassa ja Aasiassa. Euroopassa Mitsubishi tuo markkinoille 10 uutta automallia vuoden 2008 kevääseen mennessä. Mitsubishi Motors Corporation (MMC) omistussuhteet tulevat hieman muuttumaan tämän alkaneen tilikauden aikana. Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation ja The Bank Of Tokyo-Mitsubishi yhdessä tunnettujen amerikkalaisten pääomasijoittajien, joita ovat J. P. Morgan Securites ja Phoenix Capital, tulevat merkitsemään yhteissummaltaan 3.3 miljardin euron suuruisen suunnatun osakeannin. Osakeannin jälkeen MMC:n merkittävimmät osakkeenomistajaryhmät ovat lähes tasaosuuksin edellä mainitut Mitsubishi- yhtiöt ja DaimlerChrysler AG. Päättyneellä tilikaudella Mitsubishi Motorsin tulos vaipui punaiselle. Syynä olivat pääosin USA:n markkinoiden aiheuttamat luottotappiot ja myynnin lasku. Euroopassa Mitsubishi teki positiivisen taloudellisen tuloksen myynnin noustessa uusien mallien myötä. Kasvua haetaan Euroopasta ja Kiinasta Mitsubishi Motorsin myynnin ja tuloksen kasvua haetaan seuraavien viiden vuoden aikana Euroopasta sekä Kiinan voimakkaasti kasvavilta markkinoilta. Mitsubishin strategiassa Euroopalla on keskeinen rooli. Vuoden 2008 kevääseen mennessä Mitsubishi tulee saattamaan markkinoille peräti 10 uutta automallia, jotka kaikki tullaan lanseeraamaan myös Suomessa. Mitsubishi hakee Euroopasta 21 prosentin myynnin kasvua jo kuluvalla, vuoden 2005 maaliskuussa päättyvällä tilikaudella. Suurin osa kasvusta saavutetaan uusien Grandis- ja Colt-mallistojen myötä. Toinen strateginen kasvualue, Kiina, on Mitsubishille erittäin mielenkiintoinen. Autoistuva jättimarkkina tarjoaa mahdollisuuden nopeaan myynnin kasvattamiseen. Päämäärää tavoitellaan esittelemällä kiinalaisille autoilijoille seuraavan viiden vuoden aikana 11 uutta Mitsubishi- mallia. Ennusteen mukaan Mitsubishi myy Kiinassa vuonna 2007 yli 310.000 autoa. Mitsubishin kokonaistuotannon ennakoidaan tuolloin olevan 2 miljoonaa autoa. DaimlerChrysler ja Mitsubishi jatkavat yhteisellä tiellä Mitsubishi Motors Corporation ja DaimlerChrysler AG (DC) jatkavat tuotannollista yhteistyötä alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti ja DC tulee säilyttämään merkittävän roolinsa yhtiössä. Suurimmat yhteistyöprojektit ovat Mitsubishin suunnittelema C/D-segmentin uusi pohjalevy, jota käytetään tulevissa Mitsubishi- ja Chrysler- malleissa, smart ForFour / Mitsubishi Colt -yhteistuotanto Mitsubishin omistamalla NedCar -tehtaalla Hollannissa sekä uusi bensiinimoottoriperhe. Myyntiä lisäämällä ja kuluja karsimalla palautetaan kannattavuus Mitsubishi Motors Corporation tulee voimakkaasti panostamaan uusiin malleihin, joissa näkyy selkeästi Mitsubishi- autojen "DNA": luotettavuus, uusi massasta erottuva muotoilu sekä nautinnollinen ajettavuus. Samaan aikaan uusien mallien mukanaan tuoman myynnin kasvun kanssa yhtiön kannattavuutta kohennetaan kuluja karsimalla. Säästötoimet toteutetaan pääosin Japanissa , USA:ssa ja Australiassa. Kulujen karsimisella ei tule olemaan kielteistä vaikutusta valmistettavien autojen laatuun. Säästökeinoina ovat tuotantolinjojen yhdistäminen Japanissa ja Australiassa, eri markkina- alueilla käytettävien pohjalevyjen yhdenmukaistaminen ja lähinnä pääkonttoritasolla, Japanissa, suoritettavat henkilöstötoimet. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/24/20040524BIT00120/wkr0001.pdf