Tasokaluste ostaa Toivematon

Report this content

Tasokaluste on ostanut Suomen suurimpiin kuuluvan mattoliikkeen Toivematon. Vuonna 1971 perustettu Toivematto on Suomen ainoa mattokauppaan erikoistunut liikeketju. Yrityksellä on seitsemän myymälää ja sen liikevaihto oli viime vuonna 2,7 miljoonaa euroa. Toivematolla on ollut shop-in-shop -myymälöitä Tasokalusteen tiloissa pääkaupunkiseudulla. Laajetessaan uuden Vepsäläinen-Tasokaluste -konsernin muihinkin toimipisteisiin mattokauppa kasvaa valtakunnalliseksi. Vuoteen 2008 mennessä Tasokaluste aikoo avata 45 uutta myymälää ja Vepsäläinen kymmenen. ”Mattojen osuus huonekalukaupasta on noin kymmenen prosenttia. Tällä yrityskaupalla saamme alan parasta osaamista ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä kattavamman tuotevalikoiman. Tämä on tärkeä askel tavoitteessamme nousta Suomen huonekalukaupan markkinajohtajaksi”, Vepsäläisen ja Tasokalusteen pääomistaja ja toimitusjohtaja Mauri Ikola sanoo. Toivematto on Helsingin talousalueen markkinajohtaja. Yritys panostaa kotimaisiin valmistajiin ja suunnittelijoihin (esimerkiksi Woodnotes, VM-Carpet, Hanna Korvela), nopeasti uusiutuvaan mallistoon ja erittäin asiantuntevaan palveluun. Yrityksen omistaja, kauppias Tapani Eloranta jatkaa Tasokalusteen palveluksessa mattoliiketoiminnan vetäjänä. Hänestä tulee myös Tasokalusteen vähemmistöosakas. ”Tasokaluste ja Vepsäläinen ovat kovassa kasvussa, joten nyt oli hyvä aika tiivistää yhteistyötä”, Eloranta sanoo. Viime vuoden marraskuussa Vepsäläinen osti 80 prosenttia Tasokalusteesta ja huonekalukaupan pitkäaikainen ammattilainen, yrittäjä Mauri Ikola osti Vepsäläisen osake-enemmistön. Tavoitteena on kehittää yritysryhmästä Suomen huonekalukaupan markkinajohtaja vuoteen 2008 mennessä. Vuonna 2004 Vepsäläisen liikevaihto oli 34 miljoonaa euroa, Tasokalusteen liikevaihto oli 13 miljoonaa euroa. Lisätietoja: Mauri Ikola, puh. 040 758 6429