Vepsäläinen ostaa Tasokalusteen, Mauri Ikola ostaa Vepsäläisen osake-enemmistön

- Uusi yritys aikoo Suomen huonekalukaupan markkinajohtajaksi

Vepsäläinen on tänään ostanut 80 prosenttia Tasokalusteesta ja huonekalukaupan pitkäaikainen ammattilainen, yrittäjä Mauri Ikola on ostanut Vepsäläisen osake-enemmistön. Timo, Matti ja Juha Vepsäläinen jäävät Vepsäläisen merkittäviksi omistajiksi. Samoin Tasokalusteen perustaja Tuomo Tuomikoski jää Tasokalusteen omistajaksi 20 prosentin osuudella. Mauri Ikola toimii sekä Vepsäläisen että Tasokalusteen toimitusjohtajana. Yhdessä Ikolalla, Vepsäläisillä ja Tuomikoskella on yli 150 vuoden kokemus suomalaisesta huonekalukaupasta. Vepsäläisellä on 14 liikettä eri puolilla Suomea. Vuonna 2004 sen liikevaihto oli 34 miljoonaa euroa. Tasokalusteella on pääkaupunkiseudulla seitsemän liikettä ja sen liikevaihto vuonna 2004 oli 13 miljoonaa euroa. Vepsäläinen ja Tasokaluste jatkavat erillisinä yrityksinä, joilla on oma kohderyhmänsä. Tavoitteena on kehittää yritysryhmästä Suomen huonekalukaupan markkinajohtaja vuoteen 2008 mennessä. ”Tavoitteena on, että seuraavan kolmen vuoden aikana Vepsäläinen kaksinkertaistaa kokonsa ja Tasokalusteella on 50 myymälää eri puolilla Suomea”, Ikola sanoo. ”Järjestely tuo synergiaa erityisesti logistiikassa ja hallinnossa. Tavaravirtojen tehokkaampi ohjaus, varaston kiertonopeuden nostaminen ja entistä ketjumaisempi toimintatapa mahdollistavat kannattavan kasvun”, Ikola kertoo. ”Maurilla on vahva kokemus ja näkemys huonekalukaupasta. Yhteistyömme auttaa Vepsäläistä ja Tasokalustetta saavuttamaan kunnianhimoiset kasvutavoitteet. Tämä on suomalaisen yrittäjyyden voimannäyttö, vastaveto keskusliikkeille ja ulkomaalaisille yrityksille”, Timo Vepsäläinen sanoo. Keskeinen osa Tasokalusteen kasvustrategiaa on henkilöstöanti, jossa koko henkilöstöllä on mahdollisuus tulla Tasokalusteen osakkaiksi. ”Yrittäjyyden voima on valtava. Jo muutenkin hyvän henkilökunnan motivaatio työnsä kehittämiseen tulee entisestään lisääntymään”, Tuomo Tuomikoski toteaa. Mauri Ikola, 57, osti selvitystilaan ajautuneen Sotkan yhdessä yrityksen muun henkilöstön kanssa vuonna 1993. Vuonna 1998 Ikola myi Sotkan osake-enemmistön Sponsor Capitalille. Sotkan ja Askon muodostamassa Indoor Groupissa Ikola toimi toimitusjohtajana sekä hallituksen varapuheenjohtajana. Hän oli myös Indoor Groupin suurin henkilöomistaja. Lisätietoja: Mauri Ikola puh. 040 758 6429 Timo Vepsäläinen puh. 0500 451 903 Tuomo Tuomikoski puh. 0400 434 663