Aktier och räntepapper gav ett lyft för Veritas portfölj – avkastningen 11,3 procent år 2012

Uppgiften om den nominella årliga avkastningen på tio års perspektiv har korrigerats till 5,8 procent.

• Veritas placeringar avkastade totalt 11,3 (-4,9) procent år 2012
  • Aktierna avkastade bäst, 13,9 (-19,7) procent
  • Ränteplaceringarna gav en avkastning om 11,7 (3,0) procent
  • På tio års perspektiv var den nominella årliga avkastningen 5,8 procent
  • Solvensgraden förstärktes till 23,4 (17,7) procent av ansvarsskulden
  • Solvensställningen var 2,4 (2,3) gånger solvensgränsen

Veritas Pensionsförsäkrings placeringar utvecklades gynnsamt år 2012. ”Vår totala placeringsavkastning uppgick till 11,3 procent enligt ännu oreviderade preliminära uppgifter”, berättar placeringschef Veronica Törnwall.

Törnwall ser att resultatet dels återspeglar den goda utvecklingen på aktiemarknaden, dels bekräftar att allokeringen av ränteportföljen varit lyckad. ”Vi har hållit fast vid vår strategi att satsa på företagslån och statslån i utvecklingsländer, vilket resulterade i en avkastning om 14,3 procent på dessa placeringsslag. De noterade aktierna kom upp till över 15 procents avkastning.”

Veritas medelavkastning har från och med år 1997 varit god; den nominella årliga avkastningen uppgick till 5,9 procent och realavkastningen till 4,0 procent. De senaste tio åren har den nominella medelavkastningen varit 5,8 procent (realavkastning 4,0 procent). Pensionsskyddscentralen använder ett realavkastningsantagande om 3,5 procent i bedömningar av arbetspensionspremiens långsiktiga utveckling.

Sammanlagt steg Veritas placeringsstock till 2,3 miljarder euro. I slutet av år 2011 var placeringsportföljens värde 2,0 miljarder euro.

Tack vare den goda placeringsavkastningen stärktes bolagets solvensgrad till 23,4 procent (17,7) av ansvarsskulden. Solvensställningen var 2,4 (2,3) gånger solvensgränsen.

Förhandsuppgifterna grundar sig på preliminära uppgifter. Veritas Pensionsförsäkrings centrala nyckeltal publiceras vecka 7.

Marknadskommunikation

Tilläggsuppgifter
Vd Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 343 2299
Placeringschef Veronica Törnwall, tfn 010 550 1812, 040 514 7229
Ekonomidirektör Tommy Sandås, tfn 010 550 1786, 050 593 0138

Avsändare
Marknadskommunikationschef Katja Hautoniemi, tfn 010 550 1663, 045 636 6046

Veritas Pensionsförsäkring är proffs på arbetspensionsförsäkring. Vi har erfarenhet av skötsel av lagstadgade pensionsförsäkringar sedan år 1962, då lagen om arbetspension trädde i kraft. Veritas Pensionsförsäkring erbjuder personlig, yrkeskunnig och heltäckande service i ärenden som gäller arbetspensioner och trivsel i arbetet. Mer information om Veritas Pensionsförsäkring finns på webbplatsen www.veritas.fi.