Fonden DEGI Europa som administreras av Aberdeen och ägs av Commerzbank har sålt Tietos nuvarande huvudkontor till Veritas

Commerzbank har den 15 juli 2016 sålt en modern kontorsfastighet till Veritas Pensionsförsäkring. Fastigheten ligger i Lassas i Helsingfors på adressen Aku Korhonens väg 2-6 och är i sin helhet uthyrd till Tieto Oyj. Parterna offentliggör inte köpesumman.

Fastigheten består av tre byggnader som byggdes under åren 2004-2005. Den uthyrbara ytan uppgår till ungefär 22 600 kvadratmeter.

Kontoret ligger på ett synligt ställe vid bra trafikförbindelser i närheten av Ring I. För närvarande är hela kontoret uthyrt av Tieto.

Fastighetsfonden DEGI Europa köpte år 2008 kontorsfastigheten som Veritas hade låtit bygga. Nu återgår fastigheten till dess ursprungliga ägare.

”Veritas syfte är att öka fastighetsallokation så detta inköp passar bra för oss. Vårt mål är att med ett aktivt grepp och genom kontinuerlig utveckling förvara konkurrenskraften på lång sikt för fastigheter som är oss bekanta ", berättar Veritas Pensionsförsäkrings fastighetsdirektör Peter Karlsson.

”Aberdeen har administrerat fastigheten länge och utvecklat den i gott samarbete med Tieto. Vi är naturligtvis nöjda med denna genomförda affär, som redan var den tionde transaktionen som Aberdeen har genomfört i Finland under år 2016”, säger Head of Transactions Tomi Grönlund från Aberdeen Asset Management.

Advokatbyrån White & Case svarade för köparens juridiska rådgivning. Advium Corporate Finance var säljarens kommersiella rådgivare och som deras juridiska rådgivare fungerade Castren & Snellaman.

Marknadskommunikation

Tilläggsuppgifter:

Veritas Pensionsförsäkring

Fastighetsdirektör Peter Karlsson, tfn +358 50 561 9545, peter.karlsson@veritas.fi

Aberdeen Asset Management

Head of Transactions Tomi Grönlund, tfn +358 50 527 1416, tomi.gronlund@aberdeen-asset.com

Veritas Pensionsförsäkring är proffs på arbetspensionsförsäkring. Vi har erfarenhet av skötsel av lagstadgade pensionsförsäkringar sedan år 1962, då lagen om arbetspension trädde i kraft. Veritas Pensionsförsäkring erbjuder personlig, yrkeskunnig och heltäckande service i ärenden som gäller arbetspensioner och välbefinnande i arbetet. Mer information om Veritas Pensionsförsäkring på www.veritas.fi.