Första byggskedet på Edesvikens kasern har nu slutförts, fastigheterna övergår till Veritas ägo

Det första skedet i utvecklingen av Edesvikens kasernområde har slutförts. Auratum Kiinteistöt har fungerat som byggherre i projektet och enligt det föravtal som Auratum och Veritas Pensionsförsäkring gjort övergår fastigheten nu till Veritas ägo.

Keskos dagligvaruhandel, Mikeva OYs enhet för vård- och serviceboende, Tölö kyrkliga samfällighet, restaurang Kaarti samt många andra servicebolag har inlett verksamhet på kasernområdet. Parkeringshallen, som betjänar besökare på området, har tagits i bruk redan tidigare.

Den tidigare bilhallsbyggnaden och själva kasernbyggnaden har sanerats helt. Området utgör en unik helhet på ett centralt läge mitt i Tölö och Museiverket har övervakat byggarbetena.

- Det har varit ett intressant och mångsidigt projekt för oss. Många aktörer har deltagit i kasernområdets utvecklings- och byggarbeten. Tack vare det har det ödelagda och delvis förfallna området rustats upp till ursprunglig prakt. Det har också varit fint att se att kunderna hittat de tjänster som erbjuds på området, konstaterar verkställande direktör Matti Äijälä på Auratum Kiinteistöt.

- Samarbetet mellan de olika parterna har fungerat väl och kasernområdet har blivit färdigt enligt planerna. Våra förväntningar uppfylldes och saneringsarbetena lyckades väl. Kasernen kompletterat väl vår fastighetsportfölj, säger Veritas Pensionsförsäkrings fastighetsdirektör Peter Karlsson.

I byggnaden där Gardets musikkår tidigare varit verksamt byggs moderna loft-bostäder. Bostäderna blir färdiga undervåren 2017. En del av bostäderna är byggda i två plan och de har också en egen gårdsplan. 17 av de 23 bostäderna i bostadsbolaget Töölön Pasuuna som Auratum Asunnot Helsinki Oy låtit bygga har redan sålts.

Tilläggsuppgifter:
Matti Äijälä, verkställande direktör, Auratum Asunnot Kiinteistöt Oy, tfn 045 634 4400, matti.aijala@auratum.com
Peter Karlsson, fastighetsdirektör, Veritas Pensionsförsäkring, tfn 050 561 9545

Auratum Asunnot on osa Auratum-konsernia, jonka liiketoimintaan kuuluvat pääomasijoitustoiminta ja kiinteistöliiketoiminta. Auratum Asunnot luo mahdollisuuksia korkealuokkaiseen asumiseen rakennuttamalla uusia ja uudistamalla vanhoja arvokiinteistöjä nykyaikaan. Yhtiöllä on meneillään hankkeita pääkaupunkiseudulla mm. Lauttasaaressa, Tähtitorninmäellä, Töölössä ja Munkkiniemessä, jossa Koneen entinen pääkonttorirakennus muutetaan asuinkäyttöön. www.auratum.com

Veritas Pensionsförsäkring är ett erfaret proffs i arbetspensionsförsäkringar. Vår verksamhet bygger på personlig kontakt och kundbetjäning. Vårt mål är att vara den bästa arbetspensionspartnern för små och medelstora företag och företagare. Mer om oss på veritas.fi.