Gott placeringsresultat om 11,3 procent för Veritas – aktier och räntepapper avkastade bäst

Veritas Pensionsförsäkrings bokslut år 2012:

• Veritas placeringar avkastade totalt 11,3 (-4,9) procent år 2012
  • Den nominella medelavkastningen var 5,9 procent sedan år 1997
  • Premieinkomsten utvecklades positivt, +8,2 procent till 458,2 miljoner euro
  • Solvensgraden förstärktes till 24,1 (17,7) procent av ansvarsskulden vilket är 2,4 (2,3) gånger solvensgränsen
  • Omkostnadsprocenten som mäter verksamhetens kostnadseffektivitet var 89,9 (88,7) procent

Veritas placeringar avkastade tack vare en lyckad allokering utmärkt år 2012: totalavkastningen steg till 11,3 procent. ”Vi lyckades särskilt bra i våra ränteplaceringar, där avkastningen uppgick till hela 11,7 procent. Med tanke på den dåvarande räntenivån är det ett utomordentligt resultat”, kommenterar verkställande direktör Jan-Erik Stenman bolagets bokslut. Också aktieplaceringarna avkastade väl, 13,9 procent.

Veritas långsiktiga placeringsstrategi har varit lyckad.”Vi måste komma ihåg att pensionsplaceringar görs på lång sikt. Sedan regelverket för pensionsbolagens placeringsverksamhet reformerades år 1997 har Veritas haft en årlig nominell medelavkastning om 5,9 procent. De senaste tio årens nominella medelavkastning var 5,8 procent, trots aktiemarknadens djupdykningar åren 2008 och 2011”, säger Stenman. Pensionsskyddscentralen använder ett realavkastningsantagande om 3,5 procent i bedömningar av arbetspensionspremiens utveckling. Veritas årliga realavkastning har i medeltal varit 4,0 procent både sedan 1997 och under de senaste 10 åren.

Också premieinkomsten utvecklades positivt: premieinkomsten steg med 8,2 procent till 458,2 miljoner euro. ”Försäljningen via våra samarbetskanaler har under förra året trappats upp, och vi väntar oss ytterligare ökad försäljning i år i och med ett intensifierat samarbete med Aktia Skadeförsäkring, där vi är med som ägare med 15 procents ägarandel.”

Det goda resultatet återspeglas i en ökning av kundåterbäringarna.  Veritas överför 4,8 miljoner euro till kundåterbäringar, vilket innebär en ökning om drygt 40 procent jämfört med året innan. Återbäringarna utgör 0,3 procent av ArPL-lönesumman.

Marknadskommunikation

Veritas Pensionsförsäkrings resultatöversikt 2012

Tilläggsuppgifter
Verkställande direktör Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 343 2299
Placeringschef Veronica Törnwall, tfn 010 550 1812, 040 514 7229
Ekonomidirektör Tommy Sandås, tfn 010 5501 186, 050 593 0138

Avsändare
Marknadskommunikationschef Katja Hautoniemi, tfn 010 5501 663, 045 636 6046

Veritas Pensionsförsäkring är proffs på arbetspensionsförsäkring. Vi har erfarenhet av skötsel av lagstadgade pensionsförsäkringar sedan år 1962, då lagen om arbetspension trädde i kraft. Veritas Pensionsförsäkring erbjuder personlig, yrkeskunnig och heltäckande service i ärenden som gäller arbetspensioner och välbefinnande i arbetet. Mer information om Veritas Pensionsförsäkring på www.veritas.fi.