Huipputuotto Veritaksen sijoituksille vuonna 2010

Veritas Eläkevakuutus saavutti erinomaisen sijoitustuloksen vuonna 2010. Yhtiön sijoitusten tuotto oli ennakkotietojen mukaan 11,4 % (10,8 % vuonna 2009). Onnistunut sijoitusstrategia nostaa Veritas Eläkevakuutuksen alan kärkisijoille myös pitkällä aikavälillä mitattuna. Yhtiön sijoitukset ovat tuottaneet vuosina 1997–2010 keskimäärin 6,4 %.

Vuoden 2010 ennakkotietojen mukaan Veritas Eläkevakuutuksen sijoitusten tuotto oli 11,4 % (10,8 % vuonna 2009). Osakesijoitukset tuottivat 23,7 %, kiinteistösijoitukset 7,4 % ja korkosijoitukset 6,1 %. Noteerattujen osakkeiden tuotto ylsi peräti 24,6 % tuottoon. Yhtiön sijoitussalkun arvo oli vuoden 2010 lopussa noin 2,1 (1,9) miljardia euroa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä vuoden 2010 sijoitustuottoon. Analyysimme talouden kehityksestä ja markkinoiden reaktioista oli oikea. Onnistuimme erinomaisesti eri sijoitusmarkkinoiden välisessä allokoinnissa, esimerkiksi yritys- ja valtionobligaatioiden välillä sekä ennen kaikkea kehittyvien markkinoiden ja eurooppalaisten valtionobligaatioiden välillä. Kiinteistösijoitustemme pitkän aikavälin strategia takasi myös erittäin hyvän tuoton, ja onnistuneet yritysvalinnat siivittivät osakesijoituksiamme”, analysoi Veritas Eläkevakuutuksen sijoitusjohtaja Staffan Sevón.

Veritas Eläkevakuutuksen vakavaraisuus vahvistui viime vuonna. Vakavaraisuusaste oli 27,3 % vuoden lopussa (21,3 % vuonna 2009), mikä on noin 2,4-kertainen (3,0) vakavaraisuusrajaan nähden. Ilman vakavaraisuussääntöihin tehtyjä lievennyksiä vakavaraisuusaste olisi ollut noin 22,2 % eli noin 1,9-kertainen suhteessa vakavaraisuusrajaan.

Myös asiakkaat hyötyvät Veritas Eläkevakuutuksen hyvästä tuloksesta. Alustavien laskelmien mukaan yhtiö maksaa noin 5,3 miljoonaa euroa asiakashyvityksiä vuodelta 2010 eli noin 0,34 % vakuutetusta TyEL-palkkasummasta.

Vuosi 2010 oli kokonaisuudessaan onnistunut kasvun vuosi Veritas Eläkevakuutukselle. Vakuutusmaksutulossa laskettuna yhtiön myynti kasvoi 6 % TyEL-vakuutusten osalta ja kaikkiaan 32 % YEL-vakuutusten osalta vuoteen 2009 verrattuna.

”Vahva asiantuntemuksemme pienten ja keskisuurten yritysten arjesta sekä johdonmukainen panostaminen asiakaspalveluun puhuvat Veritaksen puolesta haastavassakin markkinatilanteessa”, sanoo Veritas Eläkevakuutuksen toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman. "Teimme edellisvuoden tapaan hyvän myyntituloksen. Erityisen hyvin kehittyi yrittäjien YEL-vakuutusten myynti."

Ennakkotiedot perustuvat alustaviin tietoihin. Veritas Eläkevakuutuksen keskeiset avainluvut julkaistaan viikolla 7.

Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman, puh. 050 3432 299, 050 3432 299
Sijoitusjohtaja Staffan Sevón, puh. 010 550 1899, 040 772 7834
Talousjohtaja Tommy Sandås, puh. 010 5501 786, 050 5930 138

Tiedottaja Elina Saarinen, puh. 010 5501 932, 045 1340 603

Veritas Eläkevakuutus on työeläkevakuutusten ammattilainen. Meillä on kokemusta lakisääteisten eläkevakuutusten hoidosta jo vuodesta 1962, jolloin laki työeläkkeestä tuli voimaan. Veritas Eläkevakuutus tarjoaa henkilökohtaista, ammattitaitoista ja kokonaisvaltaista palvelua työeläkkeisiin ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa. Lisätietoa Veritas Eläkevakuutuksesta osoitteessa www.veritas.fi.