Korko- ja osakesijoitukset nostivat Veritaksen tulosta: sijoitusten tuotto 8 prosenttiin

• Veritaksen sijoitukset tuottivat 8 prosenttia aikavälillä 1.1.–30.9.2012
  • Yksittäisenä sijoituslajina noteeratut osakesijoitukset tuottivat parhaiten, 11,3 prosenttia
  • Korkosalkussa yrityslainat ja kehitysmaiden valtionlainat tuottivat 10,4 prosenttia
  • Kiinteistösijoitukset tuottivat 5,1 prosenttia
  • Vakavaraisuus vahvistui 22,1 prosenttiin vastuuvelasta

Veritaksen kolmas vuosineljännes sujui sijoitustoiminnan osalta erinomaisesti. ”Meillä on aihetta olla tyytyväisiä, kolmannella vuosineljänneksellä sijoitustuottomme yli kaksinkertaistui kahdeksaan prosenttiin”, Veritas Eläkevakuutuksen sijoitusjohtaja Staffan Sevón summaa kulunutta vuosineljännestä.

Erityisen hyvin sijoituslajeista tuottivat noteeratut osakkeet. ”Myimme maaliskuussa osakkeita ja ostimme niitä kesän mittaan takaisin. Ajoituksemme onnistui hyvin, ja saimmekin 11,3 prosentin tuoton noteeratuille osakkeille.”

Sijoitussalkkua vahvistivat varsinkin hyvin tuottaneet yrityslainat ja kehitysmaiden valtionlainat. ”Näiden tuotto ylsi yli kymmeneen prosenttiin. Kokonaisuudessaan korkosalkkumme tuotto oli lähes yhdeksän prosenttia.”

Pitkällä aikavälillä Veritaksen sijoitukset ovat tuottaneet hyvin. Vuodesta 1997 Veritaksen sijoitusten nimellinen tuotto on ollut 5,8 prosenttia ja reaalituotto 3,9 prosenttia. Eläketurvakeskus käyttää 3,5 prosentin reaalituotto-olettamaa arvioidessaan työeläkemaksujen kehitystä.

Talouden näkymät synkkiä

Talouden näkymät ovat lyhyellä tähtäimellä synkät. ”Vuoden viimeisen neljänneksen osalta talous näyttää heikkenevän entisestään. Mutta jos euroalueen velkaantumisessa ei ilmene uutta kriisiä, kuuden kuukauden kuluttua on kuitenkin luvassa valoisampaa. Toisaalta pelkona on se, että velkaantuminen hillitsee kulutusta niin, että talouskasvu pysähtyy”, Sevón toteaa.

Hyvä sijoitustuotto vahvisti vakavaraisuutta

Veritaksen vakavaraisuus on sijoitustuottojen johdosta kohentunut 22,1 prosenttiin (17,1) vastuuvelasta, mikä on 2,3-kertainen (1,9) vakavaraisuusrajaan nähden. Ilman vakavaraisuutta koskevaa määräaikaista lainsäädäntöä vakavaraisuusaste olisi nyt 17,2 prosenttia ja vakavaraisuusasema 1,8.

Tulosraportin lukuja ei ole tilintarkastettu.

Tulosraportti 30.9.2012

Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman, puh. 010 550 1600, 050 343 2299
Sijoitusjohtaja Staffan Sevón, puh. 010 5501 1899, 040 772 7834
Talousjohtaja Tommy Sandås, puh. 010 5501 186, 050 593 0138

Markkinointiviestintäpäällikkö Katja Hautoniemi, puh. 010 5501 663, 045 636 6046

Veritas Eläkevakuutus on työeläkevakuutusten ammattilainen. Meillä on kokemusta lakisääteisten eläkevakuutusten hoidosta jo vuodesta 1962, jolloin työeläkkeitä koskeva laki tuli voimaan. Veritas Eläkevakuutus tarjoaa henkilökohtaista, ammattitaitoista ja kokonaisvaltaista palvelua työeläkkeisiin ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa. Lisätietoa Veritas Eläkevakuutuksesta osoitteessa www.veritas.fi.