Osakekurssien nousu toi hyvän sijoitustuloksen

- Veritas Eläkevakuutuksen sijoitukset tuottivat 4,1 % tammi–maaliskuun 2010 aikana - Yhtiön vakavaraisuus on vahva, vakavaraisuusaste oli 24,4 % - Asiakashankinta sai hyvän alku vuoden ensimmäisissä siirroissa

Veritas Eläkevakuutuksen sijoitusten tuotto kehittyi edelleen myönteiseen suuntaan vuoden 2010 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Ensimmäisen vuosineljänneksen sijoitustuotto oli 4,1 %. Lähestulkoon kaikkien sijoituslajien tuotto oli parempi kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna. Yllättävää ei ollut, että parhaiten tuottivat noteeratut osakkeet: 9,1 %. ”Lisäsimme osakkeiden osuutta sijoitussalkussamme vuoden 2009 aikana ja sijoitimme ensisijaisesti kotimaisiin osakkeisiin. Meistä tämä on kannattava tapa osallistua talouden elvyttämiseen sekä Suomessa että ulkomailla, koska suomalaisten yhtiöiden toiminta on varsin kansainvälistä. Luonnollisesti olemme myös hajauttaneet riskiä muille osakemarkkinoille”, toteaa Veritas Eläkevakuutuksen sijoitusjohtaja Staffan Sevón. ”Talouden näkymät ovat edelleen kaksijakoiset. Elpyminen näyttää yhä enemmän kantavan itse itseään, mutta sekä osakkeiden että korkomarkkinoiden arvostustaso vaikuttaa osittain alhaiselta. Erityisesti kun ottaa huomioon valtionvelkojen huolestuttavan kehityksen Etelä-Euroopassa”, Sevón analysoi. Veritas Eläkevakuutuksen sijoitussalkun arvo oli maaliskuun 2010 lopussa noin 2 miljardia euroa. Vuoden 1997 alusta, jolloin työeläkeyhtiöiden sijoitustoiminnan sääntöjä uudistettiin, aina vuoden 2010 maaliskuun loppuun asti laskettuna yhtiön sijoitusten keskimääräinen vuosituotto on ollut 6,2 %. Yhtiön vakavaraisuus on hyvällä tasolla. Vakavaraisuusaste oli maaliskuun lopulla 24,4 % eli 3,0-kertainen vakavaraisuusrajaan nähden. Ilman vakavaraisuussääntöihin tehtyjä lievennyksiä vakavaraisuusaste olisi ollut noin 19,4 % eli 2,4-kertainen vakavaraisuusrajaan nähden. Asiakashankinnan suhteen Veritas Eläkevakuutuksen vuosi on lähtenyt erinomaisesti käyntiin. Yhtiön maksutulo on kasvanut vuoden molempien siirtokierrosten yhteydessä. ”Meillä on nyt hyvä kasvuvauhti päällä, mikä on hyvä suoritus, kun samanaikaisesti palkkasumma koko maan tasolla on kutistunut”, Veritas Eläkevakuutuksen toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman toteaa. "Vuodesta 2010 tulee luultavasti kasvun kannalta yhtä haastava kuin viime vuosi oli, mutta saamiemme kokemusten sekä haasteista huolimatta saavuttamiemme hyvien tulosten ansiosta tulevaisuus näyttää minusta valoisalta.” Tuloskatsauksen tietoja ei ole tilintarkastettu. Veritas Eläkevakuutuksen virallinen tilinpäätös ja sähköinen vuosikertomus julkaistaan 3.5.2010 osoitteessa www.veritas.fi/vuosikertomus2009. VERITAS ELÄKEVAKUUTUS Markkinointiviestintä Liite Sijoitukset riskin mukaan ryhmiteltynä 31.3.2010 Lisätietoja Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman, puh. 010 550 1600, 050 343 2299 Sijoitusjohtaja Staffan Sevón, puh. 010 550 1899, 040 772 7834 Talousjohtaja Tommy Sandås, puh. 010 550 1786, 050 593 0138 Lähettäjä Tiedottaja Elina Saarinen, puh. 010 5501 932, 045 1340 603