Positiivinen alkuvuosi Veritakselle – uusi strategia näkyi myynnissä

• Veritaksen myynti kehittyi hyvin, maksutulo kasvoi 4,6 prosenttia 267,2 miljoonaan euroon.
  • Eläkkeensaajien määrä oli 31 519 (31 206).
  • Sijoitustuotto oli 0,3 prosenttia. Paraiten tuottivat pääomasijoitukset, 8,1 prosenttia.
  • Viiden vuoden reaalituotto oli 6,0 prosenttia.
  • Vakavaraisuusaste oli 128,7 prosenttia.

Vuoden kuusi ensimmäistä kuukautta olivat Veritakselle positiivisia. Uudistunut strategia näkyy jo tuloksessa, toimitusjohtaja Carl Pettersson sanoo.

”Reilu 2 300 yritystä ja yrittäjää valitsi alkuvuonna Veritaksen työeläkekumppanikseen. Vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2017 verrattuna lisäystä on noin 35 prosenttia. Eläkevakuutus on ala, jossa tulosmuutokset tapahtuvat hitaasti ja näkyvät viiveellä. Henkilökunnallemme on hyvä asia, että tehtyjen toimien vaikutukset alkavat näkyä.”

Kohentunut hoitokustannussuhde

Myynnin positiivinen kehitys ja kustannustason pysyminen viime vuoden tasolla (poisluettuna kertaluonteiset fuusiokulut Pensions-Alandian kanssa) johtivat siihen, että liikekulut laskivat suhteessa vakuutusmaksun hoitokustannusosaan vuoden takaiseen verrattuna. Hoitokustannusprosentti oli 91,0 (93,9). Ilman fuusiokuluja hoitokustannusprosentti olisi ollut 89,7.

”Fuusiokulut näkyvät hoitokustannussuhteessamme tänä vuonna, mutta jo vuodesta 2019 alkaen kustannustehokkuutemme paranee. Asiakkaamme hyötyvät fuusiosta, koska synergiaedut vaikuttavat myönteisesti asiakashyvityksiimme.”

Heikosti positiivinen sijoitustulos

Sijoitustoiminnan nettotuotot olivat 10,7 miljoonaa euroa ja tuotto sitoutuneelle pääomalle 0,3 prosenttia. Osaketuotto oli 1,7 prosenttia ja korkotuotto -1,4 prosenttia. Parhaiten tuottivat pääomasijoitukset, 8,1 prosenttia. Nimellistuotto vuodesta 1997 oli 6,0 prosenttia ja reaalituotto 4,4 prosenttia. Viiden viime vuoden nimellistuotto oli 6,6 prosenttia ja reaalituotto 6,0 prosenttia.

Kauppasodan uhka on osoittautunut odotettua vakavammaksi, mikä on vaikuttanut markkinan tunnelmiin. Etenkin kasvumarkkinat kärsivät tästä. Huoli näkyy myös toisen kvartaalin tuotoissa.

”Finanssikriisin aikana syntynyt globaali likviditeettisuhdanne, joka on jatkunut hyvin vahvana, on nyt kääntynyt. Likviditeettiä vedetään takaisin hitaasti, mutta varmasti. Se on johtanut rauhattomuuteen markkinoilla. Erityisen haavoittuvia ovat sijoituslajit, jotka ovat saaneet erityistä rahoitusetua historiallisen matalasta korkotasosta”, varatoimitusjohtaja, sijoitusjohtaja Niina Bergring sanoo.

Uusi pääkonttori Kupittaalle

Veritas on allekirjoittanut aiesopimuksen YIT:n kanssa Kupittaalla sijaitsevasta tontista uuden toimistokiinteistön rakentamiseksi. Pääkonttoritoiminnot muuttavat Olavintieltä Kupittaalle vuonna 2020.

”Uusien toimitilojen löytäminen on ollut yllättävän hankalaa. Nyt voimme suunnitella tulevaa ja kiihdyttää, samalla kun modernisoimme prosessejamme ja työtapojamme”, Pettersson sanoo.

Toimitusjohtaja Carl Pettersson, puh. 010 550 1600
Varatoimitusjohtaja, sijoitusjohtaja Niina Bergring, puh. 010 5501 882, 040 8221 514
Talousjohtaja Tommy Sandås, puh. 010 5501 186, 050 593 0138

Markkinointiviestintäpäällikkö Katja Hautoniemi, puh. 010 5501 663, 045 636 6046

Veritas Eläkevakuutus on työeläkevakuuttamisen kokenut ammattilainen. Toimintamme perustuu henkilökohtaiseen yhteydenpitoon ja ensiluokkaiseen palveluun, ja tavoitteemme on olla pienen ja keskisuuren yrityksen ja yrittäjän paras työeläkekumppani. Lisää meistä osoitteessa veritas.fi.