Positiv utveckling av räntepapper och lyckad aktieallokering gav Veritas en god placeringsavkastning under årets första hälft

• Veritas Pensionsförsäkrings placeringar avkastade 3,7 procent under perioden 1.1–30.6.2012
  • Ränte- och aktieplaceringarna avkastade bäst, 4,3 respektive 4,0 procent
  • Premieinkomsten steg med 10 procent från motsvarande period året innan till 227,6 miljoner euro
  • Bolagets solvens förstärktes till 19,8 procent från årsskiftets 17,7 procent, vilket i förhållande till solvensgränsen är 2,2.

En hög andel företagslån samt en stark inhemsk aktieportfölj gav en totalavkastning om 3,7 procent på Veritas Pensionsförsäkrings placeringar under årets första hälft. ”Våra masskuldebrevslån emitterade av andra än offentliga samfund gav den bästa avkastningen av alla placeringsslagen, 5,6 procent”, berättar Veritas Pensionsförsäkrings placeringsdirektör Staffan Sevón. Totalt avkastade ränteplaceringarna 4,3 procent.

Aktiemarknaderna har utvecklats positivt under årets första sex månader. ”Vår goda fart från det första kvartalet trappades av något under det andra kvartalet, och våra aktieplaceringar gav en avkastning om totalt 4,0 procent. De noterade aktierna kom upp till 4,3 procent”, analyserar Sevón. Veritas fastigheter gav 3,1 procent i avkastning.

Bolagets solvens förstärktes från årsskiftets 17,7 procent till 19,8 procent, vilket är 2,2 gånger solvensgränsen.

Den starka premietillväxten fortsätter

Veritas Pensionsförsäkring förstärker sin position som arbetspensionspartner för små och medelstora företag. ”Premieinkomsten har ökat med 10 procent från motsvarande period året innan. Premieförhöjningarna står uppskattningsvis för knappa 4 procentenheter av ökningen, men resten kan vi se som ren tillväxt. Våra kunder mår bra, och vårt goda försäljningsresultat från förra året realiseras nu i ökade premier”, redogör Veritas Pensionsförsäkrings verkställande direktör Jan-Erik Stenman för det gångna halvåret.

Veritas Pensionsförsäkrings totalresultat var 44,3 miljoner euro (-36,4 miljoner euro 30.6.2011). Omkostnadsprocenten, som beskriver bolagets kostnadseffektivitet, var 88,7 (83,5) under det första halvåret.

Marknadskommunikation

Veritas Pensionsförsäkrings resultatöversikt 1–6/2012 (pdf)
Placeringsdirektör Staffan Sevóns tankar om Veritas placeringsresultat och det rådande placeringsklimatet (pdf)

Tilläggsuppgifter
Verkställande direktör Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 343 2299
Placeringsdirektör Staffan Sevón, tfn 010 550 1899, 040 772 7834
Ekonomidirektör Tommy Sandås, tfn 010 550 1786, 050 593 0138

Avsändare
Marknadskommunikationschef Katja Hautoniemi, tfn 010 5501 663, 045 636 6046

Veritas Pensionsförsäkring är proffs på arbetspensionsförsäkring. Vi har erfarenhet av skötsel av lagstadgade pensionsförsäkringar sedan år 1962, då lagen om arbetspension trädde i kraft. Veritas Pensionsförsäkring erbjuder personlig, yrkeskunnig och heltäckande service i ärenden som gäller arbetspensioner och välbefinnande i arbetet. Mer information om Veritas Pensionsförsäkring på www.veritas.fi.