Ränte- och aktieplaceringarna gynnade Veritas resultat: avkastningen steg till 8 procent

• Veritas placeringar avkastade totalt 8 procent under tiden 1.1–30.9.2012
  • Som enskilt placeringsslag avkastade de noterade aktierna bäst, 11,3 procent
  • I räntepappersportföljen gav statslån i utvecklingsländer och företagslån en avkastning om 10,4 procent
  • Fastighetsplaceringarna avkastade 5,1 procent
  • Solvensen förstärktes till 22,1 procent av ansvarsskulden

Det tredje kvartalet var synnerligen gynnsamt för Veritas placeringsverksamhet. ”Vi har all orsak att vara nöjda, vårt placeringsresultat mer än fördubblades till åtta procent på det tredje kvartalet”, sammanfattar Veritas Pensionsförsäkrings placeringsdirektör Staffan Sevón det gångna kvartalet.

Av enskilda placeringsslag avkastade de noterade aktierna särskilt bra. ”Vi sålde aktier i mars och köpte tillbaka dem under sommarens lopp. Vår tajmning var lyckad och det resulterade i en avkastning om 11,3 procent.”

Placeringsportföljen förstärktes av den höga andelen företagslån och statslån i utvecklingsländer. ”Deras avkastning uppgick till över tio procent. I sin helhet var avkastningen för vår ränteportfölj nästan nio procent.”

I ett långt tidsperspektiv har Veritas placeringar hållit måttet. Från och med år 1997 har den nominella avkastningen för Veritas placeringar varit 5,8 procent och realavkastningen 3,9 procent. Pensionsskyddscentralen använder ett realavkastningsantagande om 3,5 procent i bedömningar av arbetspensionspremiens utveckling.

Framtidutsikterna för ekonomin dystra

På kort sikt är utsikterna för ekonomin dystra. ”Under det sista kvartalet ser ekonomin ut att försämras ytterligare. Ifall euroområdet inte drabbas av nya skuldkriser, kan man dock skymta ljus på ett halvårsperspektiv. Å andra sidan finns det en risk för att skuldsättningen hämmar konsumtionen till den grad att den ekonomiska tillväxten stannar upp helt”, säger Sevón.

Det goda placeringsresultatet förstärkte bolagets solvens

Veritas solvensgrad har som följd av det goda placeringsresultatet förstärkts till 22,1 procent (17,1) av ansvarsskulden, vilket är 2,3-faldigt i förhållande till solvensgränsen (1,9). Bortser man inverkan av den tillfälliga solvenslagstiftningen skulle solvensgraden vara 17,2 procent och solvensställningen 1,8.

Uppgifterna om kvartalsresultatet 9/2012 är inte reviderade.

Marknadskommunikation

Resultatrapport 9/2012

Tilläggsuppgifter
Vd Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 343 2299
Placeringsdirektör Staffan Sevón, tfn 010 550 1899, 040 772 7834
Ekonomidirektör Tommy Sandås, tfn 010 550 1786, 050 593 0138

Avsändare
Marknadskommunikationschef Katja Hautoniemi, tfn 010 550 1663, 045 636 6046

Veritas Pensionsförsäkring är proffs på arbetspensionsförsäkring. Vi har erfarenhet av skötsel av lagstadgade pensionsförsäkringar sedan år 1962, då lagen om arbetspension trädde i kraft. Veritas Pensionsförsäkring erbjuder personlig, yrkeskunnig och heltäckande service i ärenden som gäller arbetspensioner och trivsel i arbetet. Mer information om Veritas Pensionsförsäkring finns på webbplatsen www.veritas.fi.