Sijoitusmarkkinoiden heilahtelut näkyivät Veritaksen tuotoissa

Veritas Eläkevakuutuksen vuoden 2011 tuloksen ennakkotietoja

Vuonna 2011 Veritas Eläkevakuutuksen sijoitukset tuottivat -4,9 prosenttia (11,5 prosenttia vuonna 2010). Negatiivinen tulos johtuu pörssikurssien vahvasta laskusta syyskesällä – Veritaksen osakesalkku tuotti kokonaisuudessaan -19,7 (23,8) prosenttia.

Kiinteistösijoitukset tuottivat hyvin, 7,7 prosenttia (7,4) ja korkosijoitukset 3,0 prosenttia (6,1). ”Kulunut sijoitusvuosi oli yksi vaikeimmista miesmuistiin. Tilannetta pahensivat teollistuneiden maiden korkea velkaantumisaste ja poliittisen päätöksenteon vaikeus Euroopan Unionissa. Sekä osakekurssit että yrityslainamarkkinat romahtivat tämän johdosta. Tätä emme ole ennen kokeneet”, Veritas Eläkevakuutuksen toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman kuvailee finanssimarkkinoiden tunnelmia viime syksyltä.

Veritas on pitkän tähtäimen institutionaalinen sijoittaja. ”Vaikka osakekurssit olivat pahimmillaan 15 prosenttia, Suomessa jopa 30 prosenttia, pakkasella, emme nähneet syytä lähteä tekemään suurempia muutoksia salkkumme allokaatioon. Turvaamme parhaiten eläkevarat pitkäjänteisellä sijoitusstrategialla”, Veritaksen sijoitusjohtaja Staffan Sevón tiivistää kulunutta vuotta. ”Pitkän aikavälin reaalituottomme on 5,6 prosenttia vuodessa viimeisen viidentoista vuoden aikana. On selvää, ettemme aina voi päästä positiivisiin vuosituottoihin. Pitkällä tähtäimellä näiden miinusmerkkisten vuosien vaikutus tasaantuu.”

Negatiivinen sijoitustulos näkyi myös Veritaksen vakavaraisuudessa. Vakavaraisuusaste oli vuoden lopulla noin 18 prosenttia (27,3). Vakavaraisuusasema laski vain vähän, 2,3-kertaiseksi (2,4) vakavaraisuusrajaan nähden.

Ilahduttava myyntitulos

Veritaksen myynti nousi ennätyslukemiin vuonna 2011. ”Bruttotuloksemme oli ilahduttava; lähes 50 miljoonaa euroa maksutuloa”, Stenman kertoo. ”Viime vuosi näyttää olleen erityisen aktiivinen siirtovuosi. Ainutlaatuista palvelukonseptiamme arvostetaan”.

Ennakkotiedot perustuvat alustaviin lukuihin. Veritas Eläkevakuutuksen keskeiset avainluvut julkaistaan viikolla 7.

Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman, puh. 050 3432 299, 050 343 2299

Sijoitusjohtaja Staffan Sevón, puh. 010 550 1899, 040 772 7834

Talousjohtaja Tommy Sandås, puh. 010 5501 786, 050 593 0138

Markkinointiviestintäpäällikkö Katja Hautoniemi, puh. 010 5501 663, 045 636 6046

Veritas Eläkevakuutus on työeläkevakuutusten ammattilainen. Meillä on kokemusta lakisääteisten eläkevakuutusten hoidosta jo vuodesta 1962, jolloin työeläkkeitä koskeva laki tuli voimaan. Veritas Eläkevakuutus tarjoaa henkilökohtaista, ammattitaitoista ja kokonaisvaltaista palvelua työeläkkeisiin ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa. Lisätietoa Veritas Eläkevakuutuksesta osoitteessa www.veritas.fi.