Toleranstema på skolelevernas RESPECT-dag på Veritas Stadion

Veritas Pensionsförsäkring och FC Inter ordnade onsdagen den 15 maj ett RESPECT-evenemang för skolelever på Veritas Stadion i Åbo. Eftermiddagens teman var tolerans och respekt för andra och att bygga vi-anda med hjälp av fotboll. RESPECT är också Veikkausliigas tema för säsongen 2013.

”Vi ville ordna ett vårligt evenemang för specialskolornas elever och ge dem möjlighet att träffa fotbollsstjärnor och kanske också få gnistan att börja med en hobby själva. Det är i allas gemensamma intresse att ungdomarna mår bra. Lagsport är ett ypperligt sätt att främja både den fysiska och den psykiska hälsan”, berättar Veritas Pensionsförsäkrings kommunikatör Maria Hokkinen.

FC Inters representationslags spelare Magnus Bahne, Severi Paajanen, Touko Tumanto, Kalle Parviainen, Henri Lehtonen och Tuomo Turunen inledde eftermiddagen genom att i små grupper diskutera bland annat tolerans, laganda och hur man kan förebygga mobbning i skolan med ungdomarna. Efter gruppdiskussionerna var det dags att gå ut till gräsplanen och bolla med stjärnorna.

FC Inters huvudtränare Job Dragtsma var nöjd med dagen: ”Genom lagaktiviteter lär sig ungdomarna att man inte alltid kan handla efter eget huvud, utan att man måste samarbeta med andra och respektera olikheter mellan människor. Jag tror att spelarnas exempel var inspirerande och alla for hem på gott humör. Eleverna verkade ha det roligt, och det är ju huvudsaken.”

FC Inter är Veritas Pensionsförsäkrings långvariga samarbetspartner. Genom sina samarbetsnätverk och partnerskap strävar Veritas efter att skapa långsiktig trygghet. Lagsporter, ungdomsarbete och företagande har valts som tyngdpunktsområden för Veritas sponsoreringssamarbete.