Veritaksen ensimmäinen kvartaali suotuisa – sijoitusten tuotto 2,8 prosenttia

• Veritaksen sijoitukset tuottivat alkuvuonna 2,8 prosenttia
  • Osakesijoitukset tuottivat 5,4 prosenttia
  • Korkosijoitukset tuottivat 1,5 prosenttia
  • Vakavaraisuus vahvistui vakaavaraisuuspääoman ollessa 722,7 miljoonaa euroa.

Vuoden ensimmäinen kvartaali oli markkinatuottomielessä suotuisa. Veritaksen sijoitukset tuottivat 2,8 prosenttia.

Etenkin osakemarkkinat kehittyivät vahvasti Veritaksen osakesalkun kokonaistuoton ollessa 5,4 prosenttia. ”Optimismin taustalla on aiempaa positiivisemmat odotukset maailmantalouden kasvusta”, sanoo sijoitusjohtaja Niina Bergring. ”Varsinkin Yhdysvalloissa mieliala oli toiveikas.”

Alkuvuoden toteutunut reaalitalouden kasvu näyttää Yhdysvalloissa kuitenkin edelleen hyvin maltilliselta. ”Toisaalta inflaatiopaineetkaan eivät ole vahvistuneet alkuvuoden pelkojen mukaisesti. Keskuspankki näyttää jatkavan varovaista koronnostolinjaansa ja korkotaso pysynee maltillisena. Kuluva taloussykli Yhdysvalloissa on jo kovin pitkälle kehittynyt ja mahdollisesti altis ainakin ulkoisille shokkitekijöille.”

Kehittyvien markkinoiden omaisuusluokat kehittyivät edelleen erityisen vahvasti. ”Myös Euroopan talouskasvu näyttää piristymisen merkkejä. Riskinottohalukkuus on kasvussa nyt kun poliittiset epävarmuustekijät ovat Ranskan vaalien myötä hieman hälvenneet. Euroopassa keskuspankki tukee edelleen vahvasti kasvua ja riskinottokykyä.”

Bergring arvioi reaalikasvun ja -tuoton olevan tänä vuonna maltillisen positiivisia. ”Geopoliittiset riskit ovat kuitenkin lisääntyneet ja voivat toteutuessaan päästä yllättämään markkinoilla vallitsevan optimismin ja rauhallisuuden.”

Vakavaraisuus vahvistui vakaavaraisuuspääoman ollessa 722,7 miljoonaa euroa. Eläkevaroja oli suhteessa vastuuvelkaan 130,8 prosenttia. Vakavaraisuuspääomaa oli 2,3-kertaisesti suhteessa vakavaraisuusrajaan.

Vakavaraisuuslaskennan säännöt muuttuivat vuoden 2017 alussa. Vakavaraisuusraja nousi, jolloin myös vakavaraisuusasemamme muuttui. Ensimmäisen vuosineljänneksen vakavaraisuusluvut eivät siis ole täysin vertailukelpoisia viime vuoden vastaaviin lukuihin.

Tuloskatsaus 1–3/2017

Olemme julkaisseet vuosikertomuksemme 2016 verkkosivuillamme osoitteessa veritas.fi/vuosikertomus2016/.

Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman, puh. 010 550 1600, 050 343 2299
Sijoitusjohtaja Niina Bergring, puh. 010 5501 882, 040 8221 514
Talousjohtaja Tommy Sandås, puh. 010 5501 186, 050 593 0138

Markkinointiviestintäpäällikkö Katja Hautoniemi, puh. 010 5501 663

Veritas Eläkevakuutus on työeläkevakuuttamisen kokenut ammattilainen. Toimintamme perustuu henkilökohtaiseen yhteydenpitoon ja ensiluokkaiseen palveluun, ja tavoitteemme on olla pienen ja keskisuuren yrityksen ja yrittäjän paras työeläkekumppani. Lisää meistä osoitteessa veritas.fi.