Veritaksen maksutulo nousi ilahduttavasti – markkinaosuus kasvussa

Veritas Eläkevakuutuksen vuoden 2011 tilinpäätös

–      Maksutulo nousi 11,4 prosentilla 423,6 miljoonaan euroon

–      Sijoitukset tuottivat heikosti (-4,9 prosenttia) lähinnä osakemarkkinoiden laskun takia

–      Viimeisten 15 vuoden vuosittainen keskituotto on 5,6 prosenttia

–      Vakavaraisuusaste oli 17,7 prosenttia ja vakavaraisuusasema 2,3

–      Hoitokustannusprosentti, joka mittaa toiminnan kustannustehokkuutta, oli 88,7

Veritas Eläkevakuutuksen viime vuosi oli erittäin hyvä myynnin näkökulmasta. ”Huolimatta siitä että taloudelliset tunnelmat kiristyivät syksyllä, oli vuosi 2012 myyntimme ja maksutulon kehityksen kannalta erittäin hyvä. Maksutulo nousi 11,4 prosentilla ja ylitti ensimmäistä kertaa 400 miljoonaa euroa”, Veritas Eläkevakuutuksen toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman tiivistää viime vuotta. ”Saimme uusia asiakkaita sekä omasta pienten ja keskisuurten yritysten segmentistämme, että suurista yrityksistä. Veritas vakuuttaa yhä suurempia yrityksiä - siitä huolimatta, että TyEL-vakuutusten määrä laski hieman, nousi TyEL-palkkasumma 6,7 prosentilla.”

Haastava sijoitusvuosi

Vuosi 2011 oli haastava sijoitusmarkkinoilla. ”Olosuhteet huomioon ottaen selvisimme markkinamyllerryksestä suhteellisen hyvin, kokonaistuotto oli -4,9 prosenttia. Noteeratut osakkeet tuottivat heikoimmin, -19,7 prosenttia. Muissa sijoituslajeissa olemme pärjänneet hyvin, kiinteistösijoitukset tuottivat 7,6 prosenttia ja korkosijoitukset 3,3”, Stenman sanoo.

Työeläkeyhtiöt ovat pitkän tähtäimen sijoittajia. ”Pitkän sijoitusstrategian avulla turvaamme eläkevarat parhaiten. Viimeisen 15 vuoden ajalta meillä on keskimäärin 5,6 prosentin vuosittainen nimellistuotto.”

Sijoitustoiminnan tulos nakersi Veritaksen vakavaraisuusastetta, joka oli 17,7 prosenttia. Vakavaraisuusasema laski vain vähän, ja oli vuoden lopussa 2,3 (2,4). Hoitokustannusprosentti, joka mittaa toiminnan kustannustehokkuutta, oli 88,7.

Veritas Eläkevakuutuksen virallinen tilinpäätös ja sähköinen vuosikertomus julkaistaan viikolla 16 osoitteessa www.veritas.fi.

Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenmanin haastattelu

Veritas Eläkevakuutuksen tuloskatsaus

Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman, puh. 010 550 1600, 050 343 2299

Sijoitusjohtaja Staffan Sevón, puh. 010 5501 1899, 040 772 7834

Talousjohtaja Tommy Sandås, puh. 010 5501 186, 050 593 0138

Markkinointiviestintäpäällikkö Katja Hautoniemi, puh. 010 5501 663, 045 636 6046

Veritas Eläkevakuutus on työeläkevakuutusten ammattilainen. Meillä on kokemusta lakisääteisten eläkevakuutusten hoidosta jo vuodesta 1962, jolloin työeläkkeitä koskeva laki tuli voimaan. Veritas Eläkevakuutus tarjoaa henkilökohtaista, ammattitaitoista ja kokonaisvaltaista palvelua työeläkkeisiin ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa. Lisätietoa Veritas Eläkevakuutuksesta osoitteessa www.veritas.fi.