Veritaksen sijoitustuotto olosuhteisiin nähden hyvä – myynti vetää hyvin

• Veritas Eläkevakuutuksen sijoitukset tuottivat 0,5 % tammi–maaliskuun 2011 aikana
  • Yhtiön vakavaraisuus on vahva, vakavaraisuusaste oli 26,5 %
  • Maksutulo kehittyy myönteisesti sekä TyEL- että YEL-vakuutusten osalta

Veritas Eläkevakuutuksen sijoitusten tuotto oli 0,5 prosenttia vuoden 2011 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Parhaiten tuottivat noteeraamattomat osakesijoitukset, 2,8 prosenttia, ja kiinteistösijoitukset, 2,1 prosenttia. Osakesijoitusten kokonaistuotto oli 0,9 prosenttia.

Talouden epävakaus näkyi sijoitustuloksessa

Alkuvuosi on globaalissa taloudessa sujunut epävakaissa merkeissä. ”Poliittiset olot, luonnonmullistukset ja nousevat korkomarkkinat ovat jättäneet jälkensä markkinoihin. Olosuhteisiin nähden saimme kuitenkin kelpo tuoton sijoituksillemme”, Veritas Eläkevakuutuksen sijoitusjohtaja Staffan Sevón analysoi.

”Maailmantalouden elpyminen on tosiasia, vaikka näkymät vuodelle 2012 ovat jo luonnollisten syklisten tekijöiden ja nousevien korkomarkkinoiden takia tätä vuotta heikommat. Uskomme globaalin talousjärjestelmän tuovan erinomaisia mahdollisuuksia hyviin tuottoihin, etenkin työeläkeyhtiön tyyppiselle pitkän aikavälin sijoittajalle, jolla on aikaa ja hermoja odottaa tuottoja”, Sevón jatkaa.

”Työeläkealalla sijoitustoimintaa pitäisi tarkastella pidemmällä tähtäimellä – kvartaalimme on pikemminkin 25 vuotta kuin vuosineljännes. Tärkeämpää on välttää pahimmat karikot kuin hakea absoluuttista tuottoa. Sehän on lainsäädännön mukaan tavoitteemmekin, työeläkevarat tulee sijoittaa tuottavasti ja turvaavasti”, Veritas Eläkevakuutuksen toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman täydentää.

Yhtiön vakavaraisuus on hyvällä tasolla. Vakavaraisuusaste oli maaliskuun lopulla 26,5 % eli 2,3-kertainen vakavaraisuusrajaan nähden. Ilman vakavaraisuussääntöihin tehtyjä lievennyksiä vakavaraisuusaste olisi ollut noin 21,4 % eli 1,8-kertainen vakavaraisuusrajaan nähden.

Uusmyynti kasvussa

Myynnin suhteen Veritas Eläkevakuutuksen vuosi on lähtenyt hyvin käyntiin. ”Viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna sekä TyEL- että YEL-maksutulo on kasvussa. Osa kasvusta selittyy kuitenkin uudistuneella YEL-lainsäädännöllä, joka teki osasta omistajia YEL-yrittäjiä”, toimitusjohtaja Stenman toteaa.

Tuloskatsauksen tietoja ei ole tilintarkastettu.

Veritas Eläkevakuutuksen virallinen tilinpäätös ja sähköinen vuosikertomus julkaistaan 5.5.2011 osoitteessa www.veritas.fi/vuosikertomus2010.

Liite
Sijoitukset riskin mukaan ryhmiteltynä 31.3.2011

Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman, puh. 010 550 1600, 050 343 2299
Sijoitusjohtaja Staffan Sevón, puh. 010 550 1899, 040 772 7834