Veritas år 2014: Premieinkomsten steg, placeringarna avkastade väl – satsningarna på kundbetjäningen hämtade allt fler ArPL-kunder

• Premieinkomsten steg med 3,9 procent till 470,2 miljoner euro (452,8 miljoner euro år 2013).
  • Placeringarna avkastade totalt 6,5 (7,4) procent år 2014, Bäst avkastade de onoterade aktierna, 9,9 procent.
  • Ränteplaceringarna gav en 5,3 procents avkastning.
  • Kundåterbäringarna stiger med 10,3 procent.
  • Solvensgraden förstärktes till 28,9 (27,6) procent av ansvarsskulden, vilket är 2,2 (2,1) gånger solvensgränsen.
  • Omkostnadsprocenten, som mäter verksamhetens kostnadseffektivitet, sjönk till 90,6 (91,0).

År 2014 utvecklades Veritas kundstock positivt och premieinkomsten steg till 470,2 miljoner euro (452,8 miljoner euro). ”Vi har kontinuerligt satsat på kundbetjäning och vi har lyckats leva upp till kundernas förväntningar. Som följd valde allt fler små och mellanstora företag Veritas som sin pensionsförsäkrare och antalet arbetsgivare vi försäkrar steg med 2,1 procent”, säger Veritas verkställande direktör Jan-Erik Stenman.

Veritas försäkrade år 2014 totalt 6 931 ArPL-kunder och 10 739 FöPL-kunder. Trots att företagarförsäkringarnas antal sjönk något, steg den försäkrade arbetsinkomsten med 1,2 procent till 255,1 miljoner euro.

"Det är en mycket fin utveckling, då arbetsinkomsten inverkar på företagarens hela socialskydd. Vår uppgift är att trygga pensioner och jag tycker man kan gott säga att vi lyckades med den uppgiften förra året”, säger Stenman.

Antalet personer som får pension från Veritas steg till 28 673 (28 064). Totalt utbetalades 454,8 (432,0) miljoner euro i pensioner.

Placeringarna avkastade 6,5 procent

Veritas placeringar avkastade väl år 2014, 6,5 procent. Bäst avkastade aktieplaceringarna, 9,1 procent. Aktieplaceringarna utvecklades positivt då centralbankerna lyckades främja risktagningen på marknaderna.

”Centralbankerna fortsatte att stöda likviditeten genom deras kommunikation, eftersom tillväxtförväntningarna – och särskilt inflationsförväntningarna – sjönk under året globalt”, säger Niina Bergring, placeringsdirektör.

Ränteplaceringar gav år 2014 en utmärkt avkastning, 5,3 procent. ”Vi kan säga att vi löst ut kommande ränteintäkter i år, räntenivån är nära nollstrecket i Europa och förväntningarna följaktligen på en väldigt låg nivå”, konstaterar Bergring.

Sedan år 1997 har Veritas årliga nominella medelavkastningen varit 6,0 procent. Realavkastningen för samma period var 4,2 procent, vilket överskrider avkastningsantagandet om 3,5 procent som Pensionsskyddscentralen använder i sina långsiktsprognoser.

Kundåterbäringarna stiger med över 10 procent

Veritas solvens förstärktes ytterligare från året innan. Solvenskapitalet uppgick till 595,9 miljoner euro, vilket är 28,9 procent av ansvarsskulden (27,6). Solvensställningen var 2,2 (2,1).

Det goda placeringsresultatet och bolagets starka solvens inverkade positivt på de återbäringar som tilldelas kunderna. Överföringen till kundåterbäringar stiger med 10,3 procent från 5,6 miljoner år 2013 till 6,1 miljoner euro.

Marknadskommunikation

Veritas Pensionsförsäkrings resultatöversikt 2014

Tilläggsuppgifter
Vd Jan-Erik Stenman, tfn 010 550 1600, 050 343 2299
Placeringsdirektör Niina Bergring, tfn 010 5501 882, 040 822 1514

Avsändare
Marknadskommunikationschef Katja Hautoniemi, tfn 010 5501 663, 045 636 6046

Veritas Pensionsförsäkring är proffs på arbetspensionsförsäkring. Vi har erfarenhet av skötsel av lagstadgade pensionsförsäkringar sedan år 1962, då lagen om arbetspension trädde i kraft. Veritas Pensionsförsäkring erbjuder personlig, yrkeskunnig och heltäckande service i ärenden som gäller arbetspensioner och välbefinnande i arbetet. Mer information om Veritas Pensionsförsäkring på www.veritas.fi.