Veritas Eläkevakuutukselle hyvä vuositulos – vakuutussiirrot kasvattivat maksutuloa

Veritas Eläkevakuutus saavutti erinomaisen siirtotuloksen vuonna 2009. TyEL-palkkasumma kasvoi vakuutussiirroissa 37 miljoonalla eurolla, mikä vastaa noin 8 miljoonan lisäystä TyEL-maksutuloon. Myös yhtiön sijoitukset osoittivat selvää elpymistä finanssikriisistä, kun niiden tuotto nousi 10,9 %:iin. Tämä käy ilmi yhtiön vuoden 2009 tilinpäätöksen ennakkotiedoista.

Vuoden 2009 ennakkotietojen mukaan sijoitusten tuotto oli 10,9 % (-15,5 % vuonna 2008). Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman kuvailee sijoitustulosta erittäin hyväksi, kun otetaan huomioon sijoitusmarkkinoiden epävarmuus: ”Tulos osoittaa, että sijoitusstrategiamme on ollut oikea. Emme ole tehneet suuren luokan uudelleenjärjestelyjä salkkuumme viime vuonna, vaan jatkoimme pitkän aikavälin sijoitusajattelulla. Erityisen tyytyväinen olen noteerattujen osakkeidemme tuottoon, joka oli noin 45 %.” ”Osaketuottomme oli erinomainen vuonna 2009. Veritas on sijoittanut voimakkaasti kotimaahan, ja vuoden lopussa yli puolet osakesijoituksistamme oli suomalaisissa yhtiöissä. Suomen talous on verrattain vahva, meillä on erittäin osaavaa työvoimaa ja vienti kasvumarkkinoille tuo hajautusta yhtiöiden tuloskehitykseen. Me uskallamme ja haluamme sijoittaa kotimaiseen työhön ja osaamiseen”, analysoi Veritas Eläkevakuutuksen sijoitusjohtaja Staffan Sevón. Veritas Eläkevakuutuksen vakavaraisuus vahvistui vuonna 2009. Yhtiön vakavaraisuusaste oli noin 21,3 % (16,7), mikä on noin 3,0 -kertainen vakavaraisuusrajaan nähden. Ilman vakavaraisuussääntöihin tehtyjä lievennyksiä vakavaraisuusaste olisi ollut 16,4 % eli noin 2,3 -kertainen suhteessa vakavaraisuusrajaan. Asiakkaat hyötyvät hyvästä tuloksesta asiakashyvitysten muodossa. Alustavien laskelmien mukaan yhtiö maksaa noin 3,7 miljoonaa euroa asiakashyvityksiä vuodelta 2009 eli noin 0,3 % vakuutetusta TyEL-palkkasummasta. Hieno siirtotulos ennustaa kasvua maksutuloon Tämänhetkisten tietojen perusteella yhtiön maksutulon myönteinen kehitys näyttää jatkuvan vaikeasta työllisyystilanteesta huolimatta. ”Asiakasvirta yhtiöön oli positiivinen myös viime vuonna. Teimme yhteistyökumppaniemme kanssa loistavan tuloksen vakuutusten siirroissa, jotka toivat 37 miljoonaa euroa lisäystä TyEL-palkkasummaamme. Aiomme jatkaa panostusta toimintamme kehittämiseen, jotta voimme myös jatkossa lunastaa asiakaslupauksemme alan parhaasta asiakaspalvelusta”, Stenman kertoo. Ennakkotiedot perustuvat alustaviin tietoihin. Veritas Eläkevakuutuksen keskeiset avainluvut julkaistaan viikolla 7. VERITAS ELÄKEVAKUUTUS Markkinointiviestintä Lisätietoja Toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman, puh. 050 3432 299, 050 3432 299 Sijoitusjohtaja Staffan Sevón, puh. 010 550 1899, 040 772 7834 Talousjohtaja Tommy Sandås, puh. 010 5501 786, 050 5930 138 Lähettäjä Tiedottaja Elina Saarinen, puh. 010 5501 932, 045 1340 603