Veritas Eläkevakuutuksen tuloskatsaus 1–3/2008: Haastava sijoitusilmasto vähensi sijoitustuottoja

- Sijoitusten tuotto oli -3,2 % tammi-maaliskuun 2008 aikana
- Vakavaraisuus on edelleen vakaalla ja turvallisella tasolla
- Vakuutusmaksutulo on kehittynyt positiiviseen suuntaan

Sijoitusmarkkinoiden heilahtelut ovat jatkuneet alkuvuoden ja vaikuttaneet negatiivisesti Veritas Eläkevakuutuksen sijoitussalkkuun ja sen tuottoon. Sijoitussalkun arvo oli maaliskuun lopulla 1,8 miljardia euroa ja sijoitusten tuotto oli -3,2 %.

”Haastava sijoitusilmasto on vaikuttanut lähinnä osakesijoitusten tuottoon. Sijoitusmarkkinoiden heilahduksia ajatellen olemme selvinneet hyvin sijoitusjakauman ansiosta. Meillä on mm. suhteellisen suuri osuus kiinteistösijoituksissa, joiden tuotto on edelleenkin vakaa. Epävarman markkinatilanteen takia lyhyiden korkopapereiden osuus sijoituksista on yhä korkealla tasolla”, toteaa Veritas Eläkevakuutuksen toimitusjohtaja Jan-Erik Stenman vuoden 2008 ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksesta.

”Koska sijoitusmarkkinoiden heilahtelut tulevat leimaamaan kuluvaa vuotta, mm. USA:ta koettelevan laman takia, tulemme aktiivisesti arvioimaan yhä enenevässä määrin mahdollisuuksiamme riskien hajauttamisessa tulevaisuudessa. Vaikka taloudellinen kasvu tulee heikkenemään Suomessa, niin olen sitä mieltä, että Veritas Eläkevakuutuksella on vakaa ja hyvä perusta toiminnan jatkuvalle kehittämiselle ja kannattavalle kasvulle”, jatkaa Stenman.

Veritas Eläkevakuutuksen vakavaraisuus on edelleen hyvin vakaalla ja turvallisella tasolla. Vakavaraisuusaste oli maaliskuun lopulla 26,0 %, joka on vakavaraisuusrajaan verrattuna 1,9-kertainen.

Vuosi 2008 on alkanut hyvin myynnin näkökulmasta katsottuna ja vakuutusmaksutulo on kasvanut tasaista tahtia vuoden ensimmäisten kuukausien aikana. ”Olemme tehneet hyvän tuloksen viimeisten siirtokierrosten aikana ja myös uusmyynti on alkanut hyvin”, toteaa Stenman.

Tuloskatsauksen tietoja ei ole tilintarkastettu.

Veritas Eläkevakuutuksen virallinen tilinpäätös ja sähköinen vuosikertomus on julkaistu osoitteessa www.veritas.fi/vuosikertomus2007.

Liite
Sijoitukset riskin mukaan ryhmiteltynä 31.3.2008