Veritas kasvatti TyEL-asiakkaiden määrää yli kuudella prosentilla

Vuoden 2018 vaihtelevat pääomamarkkinat haastoivat eläkesijoituksia, mutta Veritaksen sijoitusstrategia toimi hyvin. Veritaksen ja Pensions-Alandian yhdistymisellä oli vakavaraisuutta vahvistava vaikutus. Veritaksen asiakasmäärä harppasi aktiivisen asiakastyön myötä yli 6 prosentilla, asiakastyytyväisyyden pysyessä edelleen alan korkeimpana.

Eläkevakuutusyhtiö Veritaksen vuoden 2018 tärkeimpiä tapahtumia oli yhdistyminen Pensions-Alandian kanssa. Suunnitellusti edennyt fuusio tuo lähes miljoonan euron vuosittaiset hallintokulusäästöt, jotka siirtyvät kokonaisuudessaan asiakashyvityksiin. Sulautumisella on myös prosenttiyksikön suuruinen vahvistava vaikutus Veritaksen vakavaraisuuteen.

”Tämä on hyvä uutinen asiakkaillemme, sillä se pienentää jatkossa vakuutusmaksuja. Meidän näkökulmastamme yhdistyminen taas vahvistaa kilpailukykyämme niin myynnillisesti kuin taloudellisesti yhtenä alan pienimmistä yhtiöistä”, Veritaksen toimitusjohtaja Carl Pettersson sanoo.

Ennätyksellisen paljon uusia asiakkaita

Veritaksen TyEL-asiakkaiden määrä kasvoi viime vuonna ennätyksellisen paljon, yli kuusi prosenttia, uusmyynnin ansiosta. TyEL-palkkasumma kasvoi, ja myös YEL-vakuutuksen ottaneiden yrittäjäasiakkaiden määrä kääntyi kasvuun.

Taloustutkimus Oy:n toimialan asiakastyytyväisyystutkimuksessa Veritas arvioitiin työeläkealan parhaaksi jo viidettä vuotta peräkkäin. Vuoden 2018 tulokset saatiin tällä viikolla.

”Aktiivinen myyntityö ja hyvä asiakaspalvelu kantavat hyvin hieman kiihtyneessäkin työeläkekilpailussa. Tavoitteidemme mukaisesti olemme pystyneet kertomaan vahvuuksistamme ja henkilökohtaisesta palvelustamme isolle joukolle pieniä ja keskisuuria yrityksiä”, asiakkuusjohtaja Mika Paananen iloitsee. ”Laajentuneen myyntikumppaniverkostomme avulla pystymme olemaan vieläkin lähempänä asiakkaitamme ja reagoimaan muuttuviin palvelutarpeisiin entistäkin paremmin.”

Vuonna 2018 Veritas vakuutti 7 810 (7 315) yritystä yhteensä 1,77 (1,71) miljardin euron palkkasummalla. Yrittäjäasiakkaita yhtiö vakuutti vuoden lopulla 10 880 (10 265) ja yhteenlaskettu työtulosumma oli 243 (242) miljoonaa euroa.

Vaikeassa sijoitusympäristössä hyvä tuotto

”Vuosi 2018 oli vaiheikas pääomamarkkinoilla. Se alkoi inflaatioshokkitunnelmissa, mutta kääntyi positiiviseksi Yhdysvaltojen talouskasvun siivittämänä. Neljäs vuosineljännes toi kuitenkin täyskäännöksen, ja suurin osa omaisuuslajeista tuotti vahvasti negatiivisesti, kun globaalit kasvuodotukset heikkenivät ja epävarmuus valtasi sijoittajien mielen”, Veritaksen sijoitusjohtaja Niina Bergring sanoo.

Vahvat tuotot finanssikriisin jälkeisinä vuosina ovat rakentaneet Veritakselle hyvän aseman turvata vakavaraisuutta heikompina aikoina. Vuoden 2018 aikana vakavaraisuus heikkeni hieman edellisvuoteen nähden, ollen vuoden lopussa 126,2 % (131,6 %).

Veritaksen sijoitustuotto vuodelta 2018 oli -1,5 % (edellisvuonna 8,0 %). Omaisuuslajeista parhaiten tuottivat pääomarahastot (15,8 %) ja suorat kiinteistösijoitukset (7,1 %). Heikoin tuotto tuli listatuista osakkeista (-5,3 %).

”Salkkumme oli hajautettu sekä luonteeltaan hieman turvaava, mikä rokotti tuottoja alkuvuonna, mutta toi suojaa loppuvuoden myllerryksessä”, Bergring kertoo.

Vuosi 2019 on alkanut markkinoiden osittaisella palautumisella. Talouskasvuodotukset ovat kuitenkin vielä jonkin verran jatkaneet heikentymistä.

”Riskeinä näemme brexit-epävarmuuden, Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodan sekä yleisen talouden hidastumisen varsinkin Euroopassa ja Kiinassa. Odotamme myös Yhdysvaltojen talouskasvun hidastuvan selkeästi. Keskuspankit ovat reagoineet huoliin lieventämällä koronnosto-odotuksia, mikä on osaltaan markkinan viimeaikaisen rauhoittumisen taustalla. Pyrimme varmistamaan eläkevaroille turvaavaa tuottoa epävarmassa ympäristössä salkun hyvän hajautuksen ja laadukkaan riskivalinnan kautta. Olemme erittäin tyytyväisiä tuottoon tässä vaikeassa sijoitusympäristössä”, Bergring sanoo.

Tilinpäätöskatsaus 2018

Tilinpäätöskatsauksen 2018 tietoja ei ole tilintarkastettu.

Toimitusjohtaja Carl Pettersson, p. 010 550 1600
Varatoimitusjohtaja, sijoitusjohtaja Niina Bergring, p. 010 5501 882, 040 8221 514
Asiakkuusjohtaja Mika Paananen, p. 010 5501 507, 045 200 3004
Talousjohtaja Tommy Sandås, p. 010 5501 786, 050 593 0138

Veritas Eläkevakuutus on työeläkevakuuttamisen kokenut ammattilainen. Toimintamme perustuu henkilökohtaiseen yhteydenpitoon ja ensiluokkaiseen palveluun. Tavoitteemme on olla pienen ja keskisuuren yrityksen ja yrittäjän paras työeläkekumppani. Lisää meistä osoitteessa veritas.fi.