Yrittäjien sosiaaliturvaan tulossa muutoksia - Joustava maksutapa lisää vaihtoehtoja yrittäjien eläketurvan kohentamiseen

Yrittäjien toimintamahdollisuuksia on lisätty lakisääteisen eläkevakuuttamisen osalta 1.1.2005 alkaen taloudellisten vaihteluiden varalta. Yrittäjien sosiaaliturvaa koskevia muutoksia on tulossa myöhemmin lisää. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on eläkkeen perusteena olevan työtulotason keskimääräinen nostaminen ja yrittäjien eläketurvan kohentaminen. Yrittäjien eläkelain (YEL) mukaan vakuutettu yrittäjä voi hyvinä vuosina kohentaa eläketurvaansa maksamalla enemmän vakuutusmaksuja, kuin hänen vahvistettu työtulonsa edellyttää. Tietyin edellytyksin on myös mahdollista huonomman taloudellisen tilanteen aikana maksaa pienempää vakuutusmaksua kuin vahvistettu työtulo edellyttäisi. Tämä puolestaan vähentää myös kertyvän eläkkeen määrää. Yrittäjän maksama lisämaksu on verotuksessa kokonaisuudessaan vähennyskelpoinen. Joustava maksutapa koskee aina kokonaisia kalenterivuosia ja sitä voi käyttää kerran saman vuoden aikana. Yhden vuoden aikana voi hyödyntää jompaakumpaa joustovaihtoehtoa eli voi maksaa joko korotettua tai alennettua vakuutusmaksua. Alennettua vakuutusmaksua voi maksaa kolmena vuotena seitsemästä peräkkäisestä vuodesta, kuluva vuosi mukaan lukien. Väärinkäytösten estämiseksi ylöspäin joustamista eläketapahtumaa edeltävän vuoden aikana ei huomioida työkyvyttömyys- ja osa-aikaeläkettä laskettaessa. Joustava maksutapa vaikuttaa kertyvän työeläkkeen määrään, eikä muutos koske esimerkiksi yrittäjän sairaspäivärahaa tai oikeutta työttömyyspäivärahaan. Yrittäjät ovat käyttäneet joustomahdollisuutta toistaiseksi vähän. Veritaksen YEL-asiantuntijan Una Fröbergin mukaan joustokyselyiden määrän odotetaan nousevan vuodenvaihteessa, kun tilikauden päätös lähestyy ja vuoden tulosta arvioidaan. Fröberg uskoo, että yrittäjät löytävät jouston tuoman mahdollisuuden kohentaa eläketurvaansa, sillä oikeinmitoitettu lakisääteinen eläketurva on yrittäjän eläkeaikaisen perustoimeentulon keskeinen elementti. Lisätietoja Veritas Eläkevakuutus, yhtiölakimies Kaisa Forsström, p. 010 5501 785 Veritas Eläkevakuutus, YEL-asiantuntija Una Fröberg, p. 010 5501 633 www.veritas.fi Lähettäjä: Viestintäpäällikkö Gunilla Sjöberg, Veritas-ryhmä, p. 010 5501 722, 050 5870 450 Veritas on itsenäinen ja kotimainen vakuutusryhmä, johon kuuluvat Veritas Eläkevakuutus, Veritas Henkivakuutus, Veritas Vahinkovakuutus sekä Rahastotori. Veritaksella on pitkä kokemus vakuutustoiminnasta. Veritas perustettiin Turussa vuonna 1905 ja se viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlaansa. Veritaksella on kolmisenkymmentä konttoria ympäri maata.