• Verkatehdas Oy/

Tiivistunnelmainen intohimon ja rakkauden trilleri – Klassikkoteos taipuu uuteen muottiin Compañía Kaari & Roni Martinin Kill Carmenissa

Report this content

"Tulkaa katsomaan häntä, joka tuhoaa, hävittää, häntä joka suistaa hulluuteen! Repii onnen, vie omaisuuden, pilaa maineen, tahraa kunnian, sysää yhteiskunnan kaaokseen. Hän on täällä: Carmen!"

Kill Carmen on samanaikaisesti julkea ja julma, viettelevä ja nyrjähtänyt. Roni Martinin johtama orkesteri yhdistelee suvereenisti funkia, flamencoa, ja balkan-vaikutteita. Kansainvälisesti palkitun Compañía Kaari & Roni Martinin näyttämöteokset tunnetaan rujon absurdista estetiikastaan. Espanjalaistanssijat Mariana Collado ja Carlos Chamorro rynnistävät näyttämölle nauraen kuolemalle päin naamaa.

Kill Carmen on uskollinen alkuperäisteokselleen (Prosper Mérimée: Carmen, 1845), mutta poikkitaiteellinen tulkinta antaa täysin uuden sävyn teokselle. Tarina on päivitetty ronskilla otteella nykypäivään. Alkuperäisteoksen lisäksi innoittajina ovat toimineet flamencon klassikot kuin Quentin Tarantinon elokuvatkin. Kantaesityksensä Kill Carmen sai Helsingin juhlaviikoilla syksyllä 2015. Sen jälkeen kiitetty teos on nähty muun muassa Flamenco Madrid -festivaalin ja Meksikon Guadalajarassa järjestettävän Festival de Mayon ohjelmistossa.

Compañía Kaari & Roni Martin on kansainvälinen taiteilijaryhmä, jolle tunnusomaista on energisyys ja suoraviivaisuus, sekä liikkeen, musiikin ja visuaalisuuden tiivis yhteys. Ryhmä kuuluu tuotteliaimpiin ja kokeellisimpiin Pohjoismaissa ja se on yksi palkituimpia Espanjan ulkopuolelta tulleita nykyflamencoryhmiä. Kill Carmen on ryhmän suurteos, joka on saanut kriitikoilta loistavan vastaanoton. Yhdeksänhenkinen huippuorkesteri on kiinteä osa tanssia ja teosta. Nyt Compañía Kaari & Roni Martin saapuu ensimmäistä kertaa esiintymään Hämeenlinnaan ja Verkatehtaalle. Esitys on tuotettu yhteistyössä Helsingin Juhlaviikkojen kanssa.

"Nykyflamencon voimakaksikko Kaari ja Roni Martin on päivittänyt työryhmänsä kanssa tunnetun Carmenin tarinan jykevällä sykkeellä nykypäivään." -Helsingin Sanomat

"Compañia Kaari ja Roni Martinin Juhlaviikoilla kantaesityksensä saanut Kill Carmen on huikaisevan intensiivinen ja tiivistunnelmainen rakkauden ja intohimon kudelma, jonka toteutuksessa ei ole yhtään sekuntia tyhjäkäyntiä." -Demari

”Compañía Kaari & Roni Martinin tekijöillä on ilmiömäinen kyky luoda klassikkoteosten vaikutteista kokonaan oma taiteellinen universuminsa. Se näyttää olevan mahdollista vankan tradition tuntemuksen, pettämättömän historiantajun, tinkimättömän teknisen taidon ja uutta luovan otteen turvin.” - Turun Sanomat

Lavalla (tanssijoilla vuoden 2018 kiertueella kaksoismiehitys):
Carmen: Mariana Collado (ESP) / Karen Lugo (MX)
Härkätaistelija: Carlos Chamorro / José Maldonado (ESP)
Don José: Victor Carrasco (ESP), Erno Haukkala (FIN), Samppa Leino (FIN), Roni Martin (FIN), Henrik Perelló (FIN), Antero Priha (FIN), Karo Sampela (FIN), Juan Antonio Suárez Cano (ESP)
Cleaner: Pablo Suárez (ESP)

Tuotanto:
Taiteellinen johto: Kaari ja Roni Martin
Koreografiat: Carlos Chamorro, Mariana Collado, Karen Lugo, José Maldonado, Kaari Martin
Sävellys ja sovitus: Roni Martin
Sanat: Roni Martin, Atro Kahiluoto, Pentti Saarikoski
Dramaturgia: Atro Kahiluoto
Ohjaus: Kahiluoto-Martin-Martin
Valosuunnittelu: Ville Virtanen
Valot esityksessä: Risto Sillanpää
Livemiksaus: Eppu Helle
Näyttämömestari: Miguel Kolliander
Pukusuunnittelu: Erika Turunen
Pukujen toteutus: Anja Behm, Johanna Vehmas, Ateljee Hurma
Maskeeraus: Kaisu Hölttä
Kuvat: Kim Laine, Janne Mikkilä, Joonas Antikainen, Jarkko Antikainen, Minna Hatinen

Compañía Kaari & Roni Martin: Kill Carmen
Su 30.9.2018 klo 19 Vanaja-sali, Verkatehdas
Hinnat alkaen toimituskuluineen
Peruslippu 33 €
Pyörätuolin saattaja 0 €

Lipunmyynti
Verkatehtaan lipunmyynti. Avoinna ma–pe 9–19, la 12–17. Puh. 0600 1 6060 (0,76 € / min + pvm).
Ticketmaster Suomi. Avoinna ma – la 8 – 21 ja su 8 – 18. Puh. 0600 10 800 (1,96 € / min + pvm) tai 0600 10 020 (6,79 € / puhelu + pvm).

www.killcarmen.net