Ajoneuvoveron porrastus pelkkää kosmetiikkaa, liikenneveroja käsiteltävä kokonaisuutena

Liikenneverotuksen uudistuksista ei selvitä löysillä puheilla ja näennäisuudistuksilla, muistutti Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Marttinen avatessaan Porin Suomi Areenan keskustelun ”liikenteen verot, ympäristö ja tulevaisuus”.

”Vaalien alla puolueet lupasivat kilvan ottaa huomioon ympäristövaikutukset liikenneverotuksessa. Nyt pöydällä on vain valtiovarainministeriön luonnostelema miniuudistus ajoneuvoveroon ja hallituksen yleinen lupaus korottaa jossain vaiheessa bensaveroja. Lisäksi ilmassa on häilyvä epäilys muutoksista auton hankinnan verotukseen, mikä on sysännyt autokaupan kovaan alamäkeen. ”

”Esitetty ajoneuvoveron porrastus päästöjen mukaan on sellaisenaan pelkkää kosmetiikkaa. Muutaman kympin ero vuosimaksuissa ei ohjaa käyttäytymistä millään tavoin. Ajoneuvoveron portaista on ylipäätään mahdotonta löytää sellaista mallia, jonka käyttäytymisvaikutukset yksinään olisivat merkittäviä ilman, että samalla aiheutettaisiin kohtuuttomia tilanteita yksittäisille autonomistajille.”

”Jos todellisia ympäristövaikutuksia halutaan, ajoneuvovero voi olla vain yksi pieni osa kokonaisuutta. Isommat vaikutukset on haettava muualta. On selvää, että silloin eri autonkäyttäjien kustannukset tulevat muuttumaan. Joku voittaa, joku häviää. Näin käy, jos ympäristöporrastus tuodaan myös auton hankintaveroon tai kun verojen painopistettä siirretään auton hankinnasta bensaveron suuntaan.”

”Tällaisia muutoksia ei pidä väistellä, mutta niiden vaikutukset on realistisesti myönnettävä.”

”Viisainta olisi käsitellä liikenteen veroja kokonaisuutena ja tehdä nopeita ja sitovia ratkaisuja - riittävän pitkillä siirtymäajoilla. Silloin myös auton hankkijat, vaihtajat ja käyttäjät olisivat tietoisia, mitä lähivuosina tuleman pitää. ”

”Pakettiin pitäisi kytkeä myös verotuksen työmatkavähennykset ja luontoisedut. Olisi tyhmää käsitellä esimerkiksi työmatkavähennyksiä pelkkänä verottajan hallinnollisena päänsärkynä irrallaan liikenneverotuksen kokonaisuudesta.”

”Työmatkavähennyksillä voitaisiin esimerkiksi kompensoida mahdollisten bensaveron korotusten vaikutuksia niihin, jotka joutuvat työssäkäynnin takia ajamaan pakosta pitkiä matkoja autolla.”

Viestintäjohtaja Marttisen vetämään keskusteluun Porissa osallistuivat eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen (sd), valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Mika Lintilä, professori Harri Kallberg Tieliikenteen Tietokeskuksesta sekä lakiasiain johtaja Vesa Korpela Veronmaksajain Keskusliitosta.