EI UUTTA EU-VEROA UNIONIN RAHOITUKSEEN

Julkaisuvapaa tiistaina 28.5.2002 klo 15.30 Veronmaksajien Teemu Lehtinen veroseminaarissa Brysselissä: "EI UUTTA EU-VEROA UNIONIN RAHOITUKSEEN Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja ja Euroopan veronmaksajajärjestön TAE:n hallituksen varapuheenjohtaja Teemu Lehtinen torjuu ehdotukset Euroopan unionin verotusoikeudesta ja uusista EU- veroista. Lehtinen puhui tiistaina 28.5 Euroopan parlamentissa järjestetyssä veroseminaarissa Brysselissä. "EU-vero lisäisi vain jälleen uuden verokerroksen. Se ei korvaisi mitään nykyisiä veroja, vaan tulisi kansallisten verojärjestelmien päälle. Tämä johtaisi kasvavaan verorasitukseen ja mutkistaisi aivan tarpeettomasti jäsenmaiden kansalaisten verotusta. Verotus tulisi viisaasti jättää jatkossakin kansalliselle tasolle." "Euroopassa tavoitteena tulee olla verorasituksen keventäminen. On vaikea kuvitella, että uusien verojen synnyttäminen johtaisi tähän suuntaan. Olisivatko jäsenmaiden valtiovarainministerit valmiita luopumaan kansallisista veroistaan EU-veron hyväksi?" EU-veron sijaan Lehtinen esittää unionin rahoituksen perustamista tulevaisuudessakin selkeisiin kansallisesti rahoitettaviin jäsenmaksuihin: "Unionin rahoitus tulee myös tulevaisuudessa perustaa yksinkertaisiin, tehokkaisiin, oikeudenmukaisiin ja läpinäkyviin rahoituskeinoihin, kuten esimerkiksi jäsenmaiden bruttokansantuotteen perusteella määrättäviin jäsenmaksuihin." Lehtinen toteaa, että verotuksen tähänastinen harmonisointi, joka on kohdistunut lähinnä arvonlisäverotukseen ja muihin välillisiin veroihin, on ollut tarpeellista sisämarkkinoiden toimivuuden varmistamiseksi. Sen sijaan tuloverotus on syytä jatkossakin jättää jäsenmaiden vastuulle: "Tuloverotuksen jättäminen jäsenmaiden vastuulle noudattaa läheisyysperiaatetta, ylläpitää jäsenmaiden välistä tervettä verokilpailua ja mahdollistaa tarvittavan joustavuuden talouspolitiikassa." "Euroopan unionin jäsenmaiden verojärjestelmien pitkälle menevää yhtenäistämistä ei pidä ottaa tavoitteeksi, eikä verotuksen koordinaatio saa missään olosuhteissa merkitä yleisen verorasituksen kasvua", toteaa Lehtinen. Lisätietoja: viestintäjohtaja Antti Marttinen, Veronmaksajat, (09) 6188 7301 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00360/wkr0002.pdf