HYVINVOINTI RAHOITETAAN TYÖLLÄ JA AHKERUUDELLA

Veronmaksajan taksvärkkipäivä tänään keskiviikkona 16.6.2004 HYVINVOINTI RAHOITETAAN TYÖLLÄ JA AHKERUUDELLA Tiedote 16.6, heti julkaisuvapaa Keskiviikkona 16. kesäkuuta vietetään Suomessa perinteistä veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä vuoden loppuun keskivertosuomalainen tienaa palkkansa kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä julkisen sektorin rahoittamiseksi. Tänä vuonna veroasteen arvioidaan Suomessa olevan 44,7 prosenttia kansantuotteesta, kun mukaan lasketaan valtion, kuntien ja kirkon verot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä. "Alkuvuoden taksvärkkityöpäivät eivät toki ole kuluneet hukkaan, vaan niillä kustannetaan monia tärkeitä palveluja. Veronmaksajain Keskusliitto viettää taksvärkkipäivää ennen kaikkea muistuttaakseen, kuinka valtavat rahasummat - lähes puolet bruttokansantuotteesta - kierrätetään julkisen päätöksenteon kautta", toimitusjohtaja Teemu Lehtinen toteaa. "Tämä korostaa yhtä lailla poliitikkojen kuin järjestöjenkin suurta vastuuta. On tärkeää, että julkisten varojen käyttöä tarkastellaan alati kriittisesti, eikä poliittisille päättäjille luovuteta avointa valtakirjaa." "Veronmaksajat haluaa taksvärkkipäivän viestinä muistuttaa maan hallitusta ja syksyn kunnallisvaaleihin valmistautuvia puolueita, että vain ahkeraan työntekoon kannustamalla luodaan yhteiselle hyvinvoinnillemme tukeva perusta." Veronmaksajan taksvärkkipäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kokonaisveroaste oli 38,9 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, 1980-luvun lopussa kesäkuun alkupäiviin. Tällöin Suomen veroaste oli vielä lähellä EU-maiden keskitasoa. 1990-luvun lopulla taksvärkkipäivä valui jopa heinäkuun alkuun, mistä viime vuosina on hivuttauduttu taas hieman parempaan suuntaan. Lisätiedot: Toimitusjohtaja Teemu Lehtinen (09) 6188 7300 Pääekonomisti Jaana Kurjenoja (09) 6188 7327 www.veronmaksajat.fi Teemu Lehtisen kuva (vapaasti käytettävissä): http://www.veronmaksajat.fi/uploads/Lehtinen%20Teemu%20JU_009(3).jpg ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/16/20040616BIT00070/wkr0001.pdf