Kuntaverovertailu 2014: Kitee kovin verottaja

Vuonna 2014 tuloverotus on Manner-Suomen kunnista kireintä Kiteellä, jossa keskipalkkainen perhe maksaa 4 735 euroa enemmän tuloveroja kuin Kauniaisissa, joka on kaikista kunnista lievin verottaja. Keskipalkkainen palkansaajaperhe maksaa Kauniaisissa tuloveroja*) yhteensä 23 225 euroa ja Kiteellä 27 959 euroa vuonna 2014.

Kireiden verottajien kärkijoukkoon kuuluvat Kiteen ohella Kauhajoki, Veteli, Siikajoki, Urjala, Outokumpu, Isojoki, Jalasjärvi, Reisjärvi ja Paltamo.

Kevyimpien verottajien ryhmään puolestaan kuuluvat metropoliseudulta Kauniaisten lisäksi Espoo, Helsinki, Vantaa ja Kerava. Muut kunnat kevyimpien verottajien joukossa ovat Eurajoki, Naantali, Kaarina, Lieto ja Rauma.

”Vaikka pääkaupunkiseudun kunnat ovat kunnallisveron suhteen keveimpien kuntien joukossa, on muistettava, että esimerkiksi asuminen on niissä muuta maata kalliimpaa”, sanoo Veronmaksajien ekonomisti Niina Suutarinen.

Maakunnista kireintä tuloverotus on keskimäärin Kainuussa ja Etelä-Pohjanmaalla, keveintä taas Uudellamaalla ja Satakunnassa.

Tiedot käyvät ilmi Veronmaksajain Keskusliiton tuoreesta selvityksestä, jossa on vertailtu kunnallisia veroja Manner-Suomen kunnissa. Tuloverojen lisäksi selvityksessä vertaillaan kiinteistöveroja maakuntakeskuksissa ja pääkaupunkiseudun kunnissa. Selvityksen on laatinut Veronmaksajien ekonomisti Niina Suutarinen.

*) kunnallis- ja kirkollisvero sekä valtionvero, yleisradiovero ja sosiaalivakuutusmaksut

Lisätiedot:

ekonomisti Niina Suutarinen, Veronmaksajat,
puh. 09 6188 7327 ja 050 534 8165

Veronmaksajain Keskusliiton tekemä kuntaveroselvitys sekä muut siihen liittyvät dokumentit löytyvät osoitteesta www.veronmaksajat.fi.

Avainsanat: