Kuusamosta vuoden 2003 Taloustaitokunta

LEHDISTÖTIEDOTE julkaisuvapaa tiistaina 28.10.2003 klo 14 Kuusamosta vuoden 2003 Taloustaitokunta Vuoden 2003 Taloustaitokunta-palkinto on myönnetty Kuusamon kaupungille. Arvonimen myöntää Veronmaksajain Keskusliitto. Vuosittaisella Taloustaitokunnan valinnalla liitto kiinnittää huomiota kuntien tehokkaaseen taloudenhoitoon ja merkitykseen verottajina. Kuusamon kaupungissa asukkaita verotetaan maltillisesti, kuntalaisten palvelut on hoidettu hyvin ja väestön vanhenemiseen pyritään vastaamaan. Kuusamon tuloveroprosentti on vuodesta 1989 pysynyt 18:ssa. Kun muualla maassa kunnallisverotus on keskimäärin kiristynyt lähes vuosittain, Kuusamo on pitkäjänteisellä taloudenpidollaan pitänyt kunnallisveroprosenttinsa vakaana. Kuusamo on noin 17 600 asukkaan kunta Pohjois-Pohjanmaalla. Kuusamon väkiluku on vuodesta 1996 lähtien ollut hienoisessa laskussa samalla, kun yli 64-vuotiaiden osuus on kasvanut. Kuusamon lainakanta on noussut vuodesta 2000 lähtien. Se on kuitenkin edelleen selvästi pienempi kuin Pohjois-Pohjanmaalla tai koko maassa keskimäärin. Rahoitusvarallisuus vuonna 2002 on selvästi positiivinen, kun se muissa saman kokoluokan kunnissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja koko Suomessa keskimäärin on negatiivinen. Kuusamo ei ole myöskään kiinteistöverottajana ankarampi kuin muu Suomi. Myönteistä on, että suosittu mökkikunta verottaa vapaa-ajan asuntoja hieman keveämmin kuin maassa keskimäärin. Vakaalla taloudenpidollaan Kuusamo pystyy tarjoamaan asukkailleen myös monipuolisia palveluita kulttuurin ja liikunnan alueilla. Vanhusväestön osuuden kasvu on otettu huomioon, kun pysyvään asumiseen tarkoitettujen ryhmäkotipaikkojen määrää pyritään lisäämään merkittävästi vuoteen 2010 mennessä. "Myöntämällä vuoden Taloustaitokunta-palkinnon Kuusamon kaupungille Veronmaksajain Keskusliitto antaa tunnustuksen vakaalle taloudenpidolle ja tavalle, jolla hyvä palvelutaso on turvattu pitämällä asukaskohtaiset käyttökustannukset kurissa, ei käymällä alati kunnan veronmaksajien kukkarolla", totesi Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen palkinnon luovutustilaisuudessa Kuusamossa tiistaina. "Samalla me kannustamme kuusamolaisia myös jatkamaan tällä hyväksi todetulla linjalla, Lehtinen korosti. Veronmaksajain Keskusliitto valitsi ensimmäisen kerran vuoden Taloustaitokunnan vuonna 1991, jolloin palkittiin Posio. Tämän jälkeen arvonimen ovat saaneet Vaasa, Pälkäne, Kauhajoki, Merimasku, Tampere, Ruokolahti, Uusikaarlepyy, Karkkila, Lapinlahti, Rauma ja viimeksi vuonna 2002 Rusko. Lisätietoja: Veronmaksajat: viestintäjohtaja Antti Marttinen, p. (09) 61887 301 Kuusamon kaupunki: kaupunginjohtaja Timo Halonen, p. (08) 8501, timo.halonen@kuusamo.fi www.kuusamo.fi (tietoa Kuusamon kaupungista) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/28/20031028BIT00470/wkr0002.pdf