PALKKAVEROTUS UHKAA KIRISTYÄ ENSI VUONNA

Lehdistötiedote 29.7.2004 Heti julkaisuvapaa Veronmaksajat laski VM:n budjettiehdotuksen vaikutukset palkansaajille: PALKKAVEROTUS UHKAA KIRISTYÄ ENSI VUONNA Valtiovarainministeriön budjettiehdotus nostaisi keskipalkkaisen suomalaisen verotusta hieman vuonna 2005. Palkansaajan tulovero kiristyisi ensi vuonna eri tulotasoilla 0,2 - 0,3 prosenttiyksikköä. Tämä käy ilmi Veronmaksajain Keskusliiton tuoreista laskelmista, joissa on valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen lisäksi huomioitu myös arvioidun ansiokehityksen vaikutukset veroihin. Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää käytännössä mahdottomana nyt ehdotettujen veroperusteiden jäämistä lopullisiksi. - Olisi uskomatonta, jos hallitus ilman mitään asiaperusteita yhtäkkiä kääntyisikin kiristysten tielle ja alkaisi leikata kansalaisten ostovoimaa. Tähän astihan on toimittu juuri päinvastoin. Äkkikäännöksessä ei olisi kerta kaikkiaan mitään järkeä. - Asiaan on palattava budjettiriihessä tai viimeistään myöhemmin syksyllä. Uusilla kevennyspäätöksillä on turvattava kevennyslinjan jatkuminen myös vuonna 2005. - Asteittaiset palkkaveron kevennykset ovat olleet menestyksekkään talouspolitiikan vankka kivijalka koko laman jälkeisen ajan. Ne ovat tuottaneet loistavaa tulosta myös nykyisen hallituksen alkutaipaleella. Tällä linjalla on turvallista jatkaa. Kevennyslinjan katkaiseminen olisi sen sijaan kohtuuton riski, toteaa Lehtinen Ehdotuksen toteutuessa keskipalkkaisen 2427 euroa tienaavan tuloveroaste nousisi ensi vuonna 0,2 prosenttiyksikköä 31,3 prosentista 31,5 prosenttiin. Tämä merkitsisi käteen jäävän nettopalkan hienoista alenemista viidellä eurolla kuukaudessa. Pienituloisen, noin 1600 euroa kussa ansaitsevan tuloveroaste nousisi 0,3 prosenttiyksikköä 25,1 prosenttiin ja hyvätuloisen, noin 6500 euroa tienaavan 0,2 prosenttiyksikköä 45,3 prosenttiin. Lisätiedot: Toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, (09) 6188 7300, 0400 414 652 Ekonomisti Jenni Oksanen, (09) 6188 7327, 040 766 2447 (graafit ja taulukot) www.veronmaksajat.fi Laskentaoletukset: Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen mukaiset veroperusteet vuodelle 2005. Valtion tuloveroasteikossa asteikkoportaiden alarajojen nosto kahdella prosentilla. Vuosiansio on 12,5 * kuukausipalkka. Oletettu ansiokehitys vuonna 2005, +3,5 %, sisältää liukumien yms. rakenteellisten tekijöiden vaikutukset. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/29/20040729BIT00130/wkr0001.pdf