Ruskosta vuoden 2002 Taloustaitokunta

LEHDISTÖTIEDOTE julkaisuvapaa torstaina 31.10.2002 klo 13 Ruskosta vuoden 2002 Taloustaitokunta Vuoden 2002 Taloustaitokunta-palkinto on myönnetty Ruskon kunnalle. Arvonimen myöntää Veronmaksajain Keskusliitto. Vuosittaisella Taloustaitokunnan valinnalla liitto kiinnittää huomiota kuntien tehokkaaseen taloudenhoitoon ja merkitykseen verottajina. Ruskon talous on hyvin hoidettu ja kestävällä pohjalla. Kuntalaisten palvelut Ruskolla on myös hoidettu mallikkaasti väestön kasvusta huolimatta. Turun työssäkäyntialueella sijaitsevan 3500:n asukkaan Ruskon asukasluku on kasvanut noin 23 prosentilla 1991-2001. Tämä on heijastunut menopaineiden kasvuna päivähoidon, terveydenhuollon ja perusopetuksen aloilla. Ruskolla verorasitus on selvästi alhaisempi kuin koko maassa keskimäärin. Ruskon tuloveroprosentti on vuodesta 1994 asti pysynyt 17,00 prosentissa, kun se koko maassa on 17,78 ja Varsinais-Suomessa 17,60 prosenttia. Ruskon kunnassa on hyvä palvelutaso, vaikka palvelutuotannon kustannukset eri aloilla ovat alle maan keskiarvojen. Nettokäyttökustannukset yhteensä olivat noin 913 euroa asukasta kohti pienemmät kuin Varsinais-Suomessa keskimäärin ja noin 925 euroa pienemmät kuin samankokoisissa kunnissa keskimäärin vuonna 2000. Ruskon lainakanta kaksinkertaistui 1991-1993. Vuodesta 1994 alkaen lainakanta on pienentynyt vuosittain ollen selvästi maan keskiarvoja alempi. Vuonna 2001 lainakanta asukasta kohden oli enää 6 euroa. "Myöntämällä vuoden Taloustaitokunta-palkinnon Ruskon kunnalle Veronmaksajain Keskusliitto antaa tunnustuksen vakaalle taloudenpidolle ja tavalle, jolla hyvä palvelutaso on turvattu pitämällä asukaskohtaiset käyttökustannukset kurissa, ei käymällä alati kunnan veronmaksajien kukkarolla", totesi Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen palkinnon luovutustilaisuudessa Ruskolla torstaina. Ruskon kunnanjohtaja Arto Oikarinen totesi kiittäessään kunnan saamasta tunnustuksesta, että kuntatalouden saaminen hyvään kuntoon on hyvin pitkäjänteistä työtä. "Perusrakenteiden on oltava toimivia ja tehokkaita, jotta palvelut voidaan tuottaa edullisemmin kuin muissa kunnissa. Ruskon edullinen sijainti on tuonut mukanaan positiivisen väestönkasvun ja myös mahdollisuuden käyttää ostopalveluja palvelujen tuottamiseen." "Vaikka kunnan asukasluvun kasvu onkin viime vuosina ollut suhteessa kovimpia koko maassa, on onnistuneilla ja oikein ajoitetuilla investointipäätöksillä pystytty vastaamaan nopeasti lisääntyvään palvelujen kysyntään. Lisäksi kunnassa on pidetty hallinto erittäin matalana ja lisätyövoimaa on palkattu juuri niihin työntekijäryhmiin, jotka työskentelevät suoraan palvelujen käyttäjien kanssa esimerkiksi päivähoidossa ja perusopetuksessa", Oikarinen totesi. Veronmaksajain Keskusliitto valitsi ensimmäisen kerran vuoden Taloustaitokunnan vuonna 1991, jolloin palkittiin Posio. Tämän jälkeen arvonimen ovat saaneet Vaasa, Pälkäne, Kauhajoki, Merimasku, Tampere, Ruokolahti, Uusikaarlepyy, Karkkila, Lapinlahti ja Rauma. Lisätietoja: Veronmaksajat: viestintäjohtaja Antti Marttinen, p. (09) 6188 7301 Ruskon kunta: kunnanjohtaja Arto Oikarinen, p.(02) 439 3511, arto.oikarinen@rusko.fi www.rusko.fi (tietoa Ruskon kunnasta) www.veronmaksajat.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/31/20021031BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/31/20021031BIT00250/wkr0002.pdf