Tavanomainen merkkipäivälahja työnantajalta on verovapaa

Työnantaja voi antaa työntekijöilleen merkkipäivälahjan ilman, että työntekijöitä verotetaan tästä edusta. Merkkipäivä voi olla esimerkiksi työntekijän hääpäivä tai 50-vuotispäivä. Verottoman lahjan voi antaa myös pitkäaikaisen työsuhteen (10 vuotta tai enemmän) perusteella tai eläkkeelle siirtymisen johdosta. Merkkipäivänä voidaan pitää myös työnantajan vuosipäivää, esimerkiksi yhtiön 50-vuotispäivää.

Lahjaa ei veroteta, jos se on arvoltaan kohtuullinen. Kohtuullisena on pidetty esimerkiksi 50-vuotislahjaa, jonka arvo vastaa työntekijän 1-2 viikon bruttopalkkaa. Vain työnantajan valitsema esinelahja voi olla veroton. Verovapaita eivät ole rahalahjat tai helposti rahaksi muutettavat lahjat eikä myöskään työntekijän itsensä valitsemat esinelahjat. Siten esimerkiksi työnantajan antama lahjakortti verotetaan, vaikka se olisi annettu pitkän työsuhteen perusteella.

Georg Rosbäck
Veronmaksajat

www.veronmaksajat.fi

Veronmaksajain Keskusliiton verovinkki on vapaasti julkaistavissa. Lähde on kuitenkin mainittava. Sen voi tehdä julkaisemalla tekstin sellaisenaan, jolloin lopussa on vinkin laatijan nimi ja yhteystiedot. Vinkin yhteydessä voi käyttää myös Veronmaksajien logoa, joka löytyy internetosoitteesta: http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/medialle/kuvapankki/.

Tekstin voi myös toimittaa tyyliin ”todetaan Veronmaksajien verovinkissä” tai ”toteaa Veronmaksajain Keskusliiton lakimies N.N” tms.

Verovinkkiä ei ole lähetetty yleiseen lehdistöjakeluun, vaan vain paikallis- ja kaupunkilehdille sekä paikallisradioille. Tämän vinkin on laatinut Veronmaksajain Keskusliiton lakimies Georg Rosbäck. Seuraava verovinkki ilmestyy ensi maanantaina 27.8.2012.