Verkosta apua veroilmoitusten rustaamiseen

Verkosta apua veroilmoitusten rustaamiseen 22.1.2003 heti julkaisuvapaa Lähipäivinä miljoona suomalaista painiskelee taas veroilmoituksen täyttämisen parissa. Veronmaksajain Keskusliitto on tuttuun tapaan avannut veroilmoitussivunsa internetissä kaikkien kansalaisten avuksi osoitteessa www.veronmaksajat.fi. Opastusta löytyy niin peruskaavakkeen täyttäjälle kuin vuokranantajalle, kiinteistönomistajalle, ulkomaantyöntekijälle, myyntivoittajalle, kuolinpesälle... Mukana on myös ohjeet sen laskemiseen, onko ensi jouluna odotettavissa lisärahaa joululahjoihin. Erityistä huomiota on tällä kertaa kiinnitetty kotitalousvähennykseen, jonka käyttö kasvaa jatkuvasti hyvää vauhtia. Veronmaksajien viestintäjohtaja Antti Marttisen mukaan kotitalousvähennys vastaa parhaimmillaan useamman prosentin veronkevennystä: "Nyt veroilmoituksessa tilitetään vielä viime vuotta. Vuodenvaihteessa kotitalousvähennystä korotettiin, mikä on jo näkynyt kysynnän selvänä lisääntymisenä." Marttinen on tyytyväinen siihen, että myös verohallinnossa on todettu nykyinen veroilmoitukseen ja kesäkuiseen veroehdotukseen perustuva malli aikansa eläneeksi. Uudistuksia on lähivuosina tulossa: "Veronmaksajain Keskusliitto on esittänyt siirtymistä yhtenäiseen järjestelmään, jossa kaikki saisivat huhtikuussa esitäytetyn veroilmoituksen. Verottaja laittaisi kaavakkeeseen esille tietonsa esimerkiksi palkoista ja myyntituloista. Myös työmatkakuluista voisi olla muistutuksena edellisen vuoden tiedot. Veronmaksaja sitten tarkistaisi, korjaisi, oikoisi - ja vahvistaisi allekirjoituksellaan." "Näistä asioista voi tulla vielä kädenvääntöä. Me ajamme mahdollisimman selkeää ja helppoa mallia tavallisen veronmaksajan kannalta, verottaja korostaa tietysti hallinnon näkökulmaa." Veronmaksajain Keskusliitto on riippumaton kansalaisjärjestö, joka auttaa ja neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa. Se ei ota vastaan julkisia avustuksia. Liittoon kuuluu 190 000 jäsentä. Etujärjestönä Veronmaksajien tavoitteena on kohtuullinen ja oikeudenmukainen verotus sekä säästäväinen julkisten varojen käyttö. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Antti Marttinen, (09) 6188 7301 Toimittaja Minna Petäinen, (09) 6188 7321 Toimituksille tiedoksi: tarvitessanne apua veroilmoitusta koskevien juttujen teossa voitte hyödyntää lähteen mainiten Veronmaksajien internetsivuja tai ottaa yhteyttä puhelimitse sihteeri Anna-Mari Kurunsaareen (09) 6188 7320. Pyrimme aina auttamaan parhaamme mukaan. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/22/20030122BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/22/20030122BIT00300/wkr0002.pdf