Veroehdotuksen tarkistajille vinkkejä verkosta

Lehdistötiedote 25.5.2004, heti julkaisuvapaa Veroehdotuksen tarkistajille vinkkejä verkosta Veroehdotusten tarkistusaika on taas alkanut. Muutokset veroehdotukseen on palautettava viimeistään 21. kesäkuuta. Yleisimmin muutokset koskevat myynti- ja pääomatuloja, tulonhankkimismenoja, työmatkakuluja sekä kotitalousvähennystä. Veronmaksajain Keskusliitto tarjoaa kaikille veroehdotuksen täyttäjille apua ja vinkkejä internetissä osoitteessa www.veronmaksajat.fi. Neuvontapaketin voi myös tilata tekstiviestillä suoraan omaan sähköpostiinsa. Tilaus tapahtuu lähettämällä numeroon 173320 tekstiviesti SUORA (väli) 293 ja välilyönnin jälkeen oma sähköpostiosoite. Palvelu toimii Soneran ja Elisan/Radiolinjan verkoissa tavallisen tekstiviestin hinnalla. Veroilmoituksen ja -ehdotuksen tarkistusvinkit kuuluvat Veronmaksajien viestintäjohtaja Antti Marttisen mukaan liiton tunnetuimpiin palveluihin, mutta veroneuvoille on kysyntää kalenterista riippumatta: "Veroehdotuksen ja -ilmoituksen aikaan kansalaiset ovat jo ikään kuin tilinpäätöksen teossa. Ympäri vuoden on kuitenkin tilanteita, joissa verot täytyy ottaa huomioon jo etukäteen, puhutaan sitten työmatkoista tai koulutuksesta, säästöistä, sijoittamisesta, lahjoista ja perinnöistä." "Pääoma- ja yritysverotuksen tuoreiden muutosten myötä arkinen verosuunnittelu vain lisääntyy." Marttisen mukaan veroehdotus kannattaa tarkistaa myös silloin, kun luvassa näyttäisi olevan palautuksia. "Veroehdotuksessa on laskettu valmiiksi vuoden 2003 verotuksen lopputulos niillä tiedoilla, jotka verottaja on saanut suoraan esimerkiksi pankeilta ja työnantajilta. Ehdotukseen ei siis välttämättä ole merkitty kaikkia todellisia tuloja, vähennyksiä, varoja tai muita tietoja. Tiedot voivat olla myös virheellisiä." "Kyseessä on siis vasta verottajan ehdotus, josta puuttuvat esimerkiksi työmatkavähennykset sekä myyntivoitot ja -tappiot. Huolellisella tarkistamisella voi välttyä jopa tuhansien eurojen turhilta veroilta." Veroehdotuksia tarkistetaan nykymuodossa nyt toiseksi viimeisen kerran. Vuonna 2006 veroilmoitus ja -ehdotus yhdistetään niin, että kaikki saavat esitäytetyn veroilmoituksen tutkittavakseen huhtikuussa. Toimituksille tiedoksi: tarvitessanne apua veroehdotusta koskevien juttujen teossa voitte hyödyntää Veronmaksajien internetsivuja tai ottaa yhteyttä puhelimitse. Asiantuntijamme pyrkivät auttamaan parhaansa mukaan. Yhteydenotot: Asta Seppälä, (09) 6188 7320, asta.seppala@veronmaksajat.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/25/20040525BIT00160/wkr0001.pdf