Verolinjauksista puuttuu punainen lanka

Veronmaksajien Lehtinen varoittaa lisäämästä verojarrutuksella taantuman uhkaa VEROLINJAUKSISTA PUUTTUU PUNAINEN LANKA Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 26.2.2003 klo 10 "Verotuksen keveneminen pysähtyi jo tänä vuonna ja viimeaikaisten vaalipuheiden perusteella työnteon verotus uhkaa kääntyä entistä kireämpään suuntaan ensi vaalikaudella", varoittaa Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen. Veronmaksajien tuoreiden laskelmien mukaan työn verotus kääntyy selvään nousuun, mikäli jatkossa tyydytään pelkkiin inflaatiokorjauksiin. "Jos näin käy, verotus kääntyy taloudellisen kehityksen vauhdittajasta sen jarruksi", Lehtinen korostaa. "Tällä olisi erittäin kielteiset vaikutukset koko talouskehitykseen. Palkansaajien ostovoiman tukeminen veronkevennyksin vaihtuisi kertaheitolla ostovoiman leikkaamiseen veronkiristyksin." "Taantuma on pahin mahdollinen aika painaa verojarrua. Tämä todettiin kipeästi viime laman aikana." "On väärin puhua, että veroja kevennetään ehkä sitten joskus, jos talous ja työllisyys kehittyvät hyvin. Veroja nimenomaan pitää keventää, jotta talous ja työllisyys kehittyisivät," Lehtinen muistuttaa. "Muna ei muni kanoja, vaan päinvastoin." "Poliitikkojen pitäisi keskittyä selkeisiin vero- ja talouslinjauksiin koko vaalikaudelle, mutta juuri nyt ei näytä hyvältä. Halutaanko oikeasti jatkaa viime vuosien hyvää talouskehitystä, edistää työllisyyttä ja ylläpitää kilpailukykyä?" "Jos näitä halutaan, puolueiden ei pidä taantua vastuullisesta hyvinvoinnin kakun kasvattamisesta likinäköiseen vaalipolitikointiin, Lehtinen toteaa. Lisätiedot: toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, Veronmaksajat, (09) 6188 7300 www.veronmaksajat.fi (graafit ja taustalaskelmat) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/26/20030226BIT00090/wkr0002.pdf