• VERONMAKSAJAT/

Veromuutos ilman siirtymäsäädöstä veisi eläkesäästäjiltä sen, minkä tuloveron kevennykset toivat - VERONMAKSAJIEN LEHTIN

Veromuutos ilman siirtymäsäädöstä veisi eläkesäästäjiltä sen, minkä tuloveron kevennykset toivat VERONMAKSAJIEN LEHTINEN ESITTÄÄ ELÄKESÄÄSTÖILLE SIIRTYMÄAIKAA Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen esittää siirtymäsäädöstä vapaaehtoisten eläkesäästäjien turvaksi: "Eläkesäästäjien siirtymäsäädös voisi olla voimassa 5-10 vuotta niin, että se koskisi kaikkia ennen hallituksen 13.11.2003 tekemää periaatepäätöstä säästämisensä aloittaneita." Veronmaksajien laskelmien mukaan eläkesäästöjen verokohtelun muutos ilman siirtymäsäädöstä uhkaa viedä puolelta miljoonalta eläkesäästäjältä ensi vuoden alussa jopa kaiken sen, mitä tuloveron kevennyksillä on tänä vuonna saatu. Menetys on jo keskivertosäästäjällä satoja euroja vuodessa. Lehtisen mukaan siirtymäsäädös ei olisi mitenkään poikkeuksellinen ratkaisu, päinvastoin: "Säädöksillä on usein suojattu kansalaisia kohtuuttomilta äkkimuutoksilta, kun heidän oma taloudellinen sitoutumisensa on mittavaa ja pitkäjänteistä. Edellisessä pääomaverouudistuksessa 1993 turvattiin asuntovelallisten asema ylimääräisellä korkovähennyksellä kymmeneksi vuodeksi. Kun metsäverotuksessa siirryttiin myyntitulon veroon, siirtymäaikaa annettiin 13 vuotta." Myös eläkesäästämisen kohdalla on aikaisempien muutosten yhteydessä turvauduttu siirtymäsäädökseen ja vastaavalle ratkaisulle on monia perusteita nytkin: "Äkkimuutos verotuksessa olisi monille eläkesäästäjille kohtuuton. Ensi vuoden alusta menetys olisi vuositasolla satojen eurojen suuruinen. Käytännössä siinä napattaisiin pois toisella kädellä se, minkä hallituksen veronkevennykset ovat tähän mennessä tuoneet." "Eläkesäästäjä sitoutuu säästämisensä vuosikymmeniksi, joten hänellä on täysi oikeus luottaa siihen, että poliittiset päättäjätkään eivät ratkaisuissaan poukkoile, vaan toimivat pitkäjänteisesti." "Siirtymäsäädös takaisi sopeutumisaikaa. Ilman sitä puolen miljoonan suomalaisen eläkesäästöt pilkotaan vastoin heidän tahtoaan palasiksi, joista eivät ota selkoa asiantuntijatkaan. Suunnitelmalliselta säästämiseltä menisi pohja pitkäksi aikaa", Lehtinen arvioi. Veronmaksajain Keskusliitto on suhtautunut myönteisesti eläkesäästämisen verotuksen uudistamiseen siltä osin kuin se koskee uusia, vasta säästämisensä aloittavia henkilöitä. Siirtymäsäädöksen tarkoituksena on turvata niiden asema, jotka ovat aloittaneet säästämisensä hyvässä uskossa ennen hallituksen uusimpia muutoshankkeita. Lisätiedot: toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, (09) 6188 7300 www.veronmaksajat.fi http://www.veronmaksajat.fi/uploads/Lehtinen%20Teemu%20JU_009(3).jpg ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/15/20040415BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/15/20040415BIT00350/wkr0002.pdf