Veronmaksajan taksvärkkipäivä tiistaina 13.6.2006: ”70 miljardia euroa ylittyy ensi kertaa”

Tiistaina 13. kesäkuuta vietetään Suomessa perinteistä veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä vuoden loppuun keskivertosuomalaisen tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi. Tänä vuonna veroasteen arvioidaan Suomessa olevan 43,9 prosenttia kansantuotteesta, kun mukaan lasketaan valtion, kuntien ja kirkon verot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä. *) ”Veronmaksajain Keskusliitto juhlii taksvärkkipäivää erityisesti kunnianosoituksena kaikille niille työssä ahkeroiville, joiden voimin yhteinen hyvinvointimme rakennetaan ja rahoitetaan. Taksvärkkipäivä on työn ja hyvinvoinnin juhlapäivä”, Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen toteaa. ”Tämä ahkerointi on tuottanut vuosi vuodelta kasvavat verotulot hyvinvointiyhteiskunnan moninaisiin tarpeisiin samalla, kun työn verotusta on määrätietoisesti kevennetty.” Lehtinen arvioi, että verotuotot kasvavat tänä vuonna kaikkien aikojen ennätykseen ja ylittävät ensimmäisen kerran 70 miljardin euron rajan. ”Työnteon kannustimia parantavat ja ostovoiman kasvua tukevat veronkevennykset ovat kantaneet kaunista hedelmää jo kolmen vaalikauden ajan.” ”Tuloksia tuottavalla maltillisten veronkevennysten tiellä on hyvä jatkaa ensi vaalikaudellakin”, korostaa Lehtinen. ”Veronmaksajat haluaa taksvärkkipäivän viestinä muistuttaa, että vain yrittämiseen ja työntekoon kannustamalla on mahdollista luoda yhteiselle hyvinvoinnillemme jatkossakin tukeva perusta.” Veronmaksajan taksvärkkipäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kansantalouden veroaste oli 38,2 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, 1980-luvun lopussa kesäkuun alkupäiviin. Tällöin Suomen veroaste oli vielä lähellä EU-maiden keskitasoa. 1990-luvun lopulla taksvärkkipäivä valui jopa heinäkuun alkuun, mistä viime vuosina on hivuttauduttu taas hieman parempaan suuntaan. Lisätiedot: Toimitusjohtaja Teemu Lehtinen (09) 6188 7300 Tiedottaja Leena Kurkinen (09) 6188 7352, 050 5315 465 www.veronmaksajat.fi *) VM:n tuoreimman suhdannekatsauksen (14.3.2006) mukaan kansantalouden veroaste on vuonna 2005 43,4 prosenttia. Kun tähän lisätään kirkollisverojen vaikutus päädytään taksvärkkipäivän laskennassa pohjana olevaan 43,9 prosenttiin. Liitteet löytyvät verkkosivuilta osoittesta www.veronmaksajat.fi Liite 1: Verotuotto yhteensä 1995-2006 Liite 2: Veroaste 1980-2006