Lehdistötiedote Julkaisuvapaa keskiviikkona 14.1.2004 klo 9.00 Veronmaksajat tutki maakuntien "pääkaupunkien" verot: ROVANIEMELLÄ VEROTETAAN ANKARIMMIN Helsingissä maksetaan maakuntiemme "pääkaupungeista" yhä alhaisimpia kunnallisia veroja. Ero muuhun maahan on kuitenkin supistunut parin viime vuoden aikana. Keskituloinen palkansaajaperhe maksaa Helsingissä tänä vuonna 1071 euroa vähemmän kunnallisia veroja kuin kalleimpien verojen Rovaniemellä. Tämä käy ilmi Veronmaksajain Keskusliiton tuoreesta tutkimuksesta "Kuntien verot Suomen maakunnissa 2004", jossa vertailtiin Manner-Suomen 19 maakunnan ja niiden tärkeimpien kaupunkien kunnallisia veroja. Tutkimuksen on laatinut liiton ekonomisti Jenni Oksanen. "Käytännössä kevyempi verotus palauttaa helsinkiläiselle kuitenkin vain osan kalliin asumisen aiheuttamista menoista. Jos verotus tästä vielä kiristyisi, pääkaupungin kalleus korostuisi entisestään", Oksanen arvioi. Helsinkiläisperheen kunnalliset verot ovat tänä vuonna yhteensä 9 238 euroa. Summaan sisältyvät tällöin kunnallis-, kirkollis- ja kiinteistöverot. Seuraavana edullisimpien listalla tulevat Turku, Hämeenlinna, Lappeenranta ja Oulu. Parhaiten ovat nelivuotiskaudella nostaneet sijoitustaan Itä-Suomen kaupungit Kuopio, Kotka ja Joensuu. Rovaniemellä palkansaajaperhe maksaa kunnallisia veroja 10 309 euroa vuodessa. Seuraavaksi kalleimpia ovat Kokkola, Seinäjoki ja Kajaani. Neljän vuoden aikana on pahimmin alamäkeen luisunut Vaasa. Vertailukunnista alhaisin kunnallisveroprosentti on Helsingin 17,50, korkein Rovaniemen 19,25. Korkeinta kirkollisveroa maksetaan Kajaanissa, Kokkolassa, Kotkassa, Lahdessa, Porissa, Rovaniemellä ja Seinäjoella. Alimman kirkollisveron Helsingissä ja Turussa esimerkkiperhe maksaa 245 euroa vähemmän. Vähiten kiinteistöveroa esimerkkiperhe joutuu maksamaan Porissa. Korkeimman kiinteistöveron Helsingissä se maksaa yli kaksinkertaisen määrän. Keski-Pohjanmaa korkeimpien verojen maakunta Tutkimuksessa vertailtiin myös keskituloisen palkansaajan maksamien kunnallisverojen tasoa eri maakunnissa. Keskimäärin korkeimpia kunnallisveroja maksettiin Keski-Pohjanmaalla, alhaisimpia Uudellamaalla. Korkean kunnallisveron alueita olivat myös Lappi ja Pohjanmaa. Pelkosenniemi ja Savukoski kalleimmat kunnat Kun lasketaan yhteen keskipalkkaisen perheen kaikki tuloverot (valtionvero ja sosiaalivakuutusmaksut, kunnallisvero, kirkollisvero), päästään kaikista Manner-Suomen kunnista vähimmin veroin Kauniaisissa, jossa keskituloinen perhe maksaa tuloveroja yhteensä 17 316 euroa. Kakkosena tulevat Masku ja Naantali, neljäntenä Salo, sitten Merimasku ja Rauma. Tuloverotuksessa Manner-Suomen kalleimmiksi kunniksi ovat nousseet pohjoisen Pelkosenniemi ja Savukoski. Siellä keskituloinen palkansaajaperhe maksaa tuloveroja yhteensä 19 571 euroa eli samoista tuloista 2 255 euroa enemmän kuin Kauniaisten perhe. Kolmanneksi kalleimpia kuntia ovat Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Maksamaa ja Oravainen. Tutkimuksen laatija Veronmaksajain Keskusliitto on veroa maksavien suomalaisten etu- ja palvelujärjestö, johon kuuluu yli 190 000 jäsentä - kotitaloutta ja yritystä. Järjestö on poliittisesti sitoutumaton eikä se ota vastaan julkisia avustuksia. Kuntien vertailututkimuksilla järjestö pyrkii lisäämään kunnallisten päättäjien kustannustietoisuutta ja tarjoamaan vertailumahdollisuuksia kuntalaisille, jotta he pystyisivät arvioimaan oman kuntansa palveluvarustuksen kustannuksia. Lisätietoja: ekonomisti Jenni Oksanen, (09) 6188 7327 Koko tutkimus on pdf:nä osoitteessa www.veronmaksajat.fi Ekonomisti Jenni Oksasen kuva on vapaasti noudettavissa internetistä tästä linkistä: http://www.veronmaksajat.fi/uploads/tgckcgoaa6vb.jpg ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/14/20040114BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/14/20040114BIT00010/wkr0002.pdf