Veronmaksajien Juha Koponen autoveroesityksestä: EDUSKUNTA KORJASI PAHIMMAT PUUTTEET tiedote 12.2.2003 Veronmaksajain Keskusliiton johtava lakimies Juha Koponen on tyytyväinen, että eduskunnan valtiovarainvaliokunta on onnistunut korjaamaan monia hallituksen autoveroesityksen pahimpia puutteita samalla kun alkuperäinen perusajatus autoverotuksen tason alentamisesta on säilytetty. "Kansanedustajat ovat selvästi paneutuneet niihin lukuisiin ongelmiin, joita Veronmaksajain Keskusliitto ja muut arvovaltaiset lausujat olivat nostaneet esiin. Hallituksen toivottoman monimutkaista autoveroesitystä on muokattu selkeämmäksi. Myös oikeusturvan epäkohtiin on puututtu." Koposen mukaan hallituksen esityksen pahimmat oikeusturvaongelmat liittyivät käytettynä tuodun auton veron määrittämiseen: "Nyt eduskunnassa on siirretty suuri määrä arvonmääritykseen liittyviä yksityiskohtia ratkaistavaksi tullihallinnon ohjeilla. Näin laki on saatu selkeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi ja siihen on voitu kirjata ehdoton periaate yhdenmukaisesta verotuksesta. Pykäläviidakkoa on Veronmaksajien vaatimalla tavalla määrätietoisesti karsittu." Koponen pitää myönteisenä myös sitä, että veronmaksajan oikeusturvaa uhannut esitys tullin oikeudesta muuttaa verotusta vielä kuuden kuukauden ajan jälkikäteen onnistuttiin torjumaan. Valiokunta korjasi myös alle puoli vuotta käytetyn auton verotuksen parempaan muotoon. Koponen korostaa, että vaikka eduskunta näyttäisikin saaneen autoverolain muutoksesta jotenkin toimivan, jää moni asia vielä epäselväksi. Veronmaksajain Keskusliitto vaatii, että valmistelut autoverolakiin vielä jääneiden puutteiden korjaamiseksi käynnistetään heti uuden hallituksen ensi toimina. Lisätiedot: johtava lakimies Juha Koponen, (09) 6188 7307 ja 040-7305 307 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20030212BIT00920/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20030212BIT00920/wkr0002.pdf